Από τον Δημήτρη Χατζηκυριάκου

Λίγο χώμα πλούσιο σε καλά βακτήρια, λαχανικά και φρούτα γεμάτα φυτικές ίνες και τρόφιμα που έχουν υποστεί ζύμωση αποτελούν τη συνταγή της επιτυχίας για ένα υγιές έντερο. Τι λες, θα την ακολουθήσεις;

Μέχρι πρότινος, το έντερο και ό,τι σχετιζόταν με αυτό ήταν ένα θέμα που σε καμία περίπτωση δεν συζητούσες. Σήμερα, η πέψη αποτελεί μια hot βιομηχανία, γεμάτη με εξειδικευμένα προϊόντα για τη σωστότερη λειτουργία του εντέρου. Εκτός όμως από τα προϊόντα, η αγορά έχει κατακλυστεί από βιβλία, έρευνες, ακόμα και κινήματα που σε παρακινούν να επιστρέψεις στη φύση, να παραγάγεις τα δικά σου προϊόντα, να ξέρεις τι τρως, να λερώσεις τα χέρια σου με χώμα και –γιατί όχι;– να φας και λίγο από αυτό, μέσα από φρούτα και λαχανικά δικής σου παραγωγής.

Όμως, τι έχει συμβεί και το έντερο έχει την… τιμητική του; Πολλοί ερευνητές λένε ότι η υγεία του εντέρου είναι το μέλλον. Το μικροβίωμα, οι μικροοργανισμοί που ζουν στο έντερό μας, είναι στην ουσία ένα νέο «όργανο» μέσα στο σώμα μας. Χρειάζεται και αυτό προσοχή και μόνο μέσω της διατροφής μπορούμε να το διαχειριστούμε.
Πριν από μερικά χρόνια, με την ανακάλυψη του test DNA, οι επιστήμονες κατάφεραν να αναλύσουν τα 100 τρισεκατομμύρια κύτταρα του εντέρου και να βρουν τα μικρόβια, τους μύκητες και τα βακτήρια που ζουν μέσα σε αυτό. Επίσης, ανακαλύφθηκε ότι το μικροβίωμα είναι μοναδικό σε κάθε οργανισμό, όπως το δακτυλικό αποτύπωμά μας. Είναι ιδιαίτερα σημαντικό για το ανοσοποιητικό μας σύστημα και την πέψη και έτσι εξηγείται γιατί ορισμένοι άνθρωποι παχαίνουν και άλλοι όχι, γιατί κάποιοι έχουν αλλεργίες ή χρόνια προβλήματα υγείας. Και φυσικά, γιατί μια διατροφή δεν ταιριάζει σε όλους και κάθε οργανισμός αντιδρά διαφορετικά στο ίδιο φαγητό.

Εκείνο που χρειάζονται οι μικροοργανισμοί του εντέρου σου είναι ποικιλία. Δυστυχώς, όμως, οι περισσότεροι από εμάς έχουμε καταφέρει το αντίθετο. Είτε με τη χρήση πολλών αντιβιοτικών ή με την κατανάλωση επεξεργασμένων τροφίμων φαίνεται ότι η ποικιλία, τουλάχιστον τα τελευταία 40 χρόνια, έχει χαθεί. Έτσι εξηγείται, άλλωστε, γιατί σήμερα οι περισσότεροι από εμάς έχουμε εντερικά προβλήματα. Δυστυχώς, δεν υπάρχει κάποιο προβιοτικό χάπι για να μας λύσει το πρόβλημα, εκείνο όμως που μπορείς να κάνεις είναι να αλλάξεις μερικές από τις συνήθειές σου και είναι σίγουρο ότι θα δεις την αλλαγή.
1. Φάε… χώμα
Ας πάρουμε για παράδειγμα τα φρούτα και τα λαχανικά που βρίσκονται στο σουπερμάρκετ, τα περισσότερα έχουν καθαριστεί από το χώμα στο οποίο φύτρωσαν. Αν και το χώμα είναι γεμάτο μικρόβια, τα περισσότερα από αυτά είναι ευεργετικά για το έντερό μας, αφού φαίνεται ότι το βοηθούν να λειτουργήσει καλύτερα. Ο δρ. Josh Axe, γιατρός και συγγραφέας του βιβλίου «Eat Dirt», δηλαδή «φάε βρώμικα», θεωρεί ότι ο ανθρώπινος οργανισμός χρειάζεται 500mg «χώματος» καθημερινά. Για να το καταλάβουμε καλύτερα, αυτήν την ποσότητα παίρνει ένα παιδί που παίζει καθημερινά στη φύση.
Πώς όμως αυτό θα βρει εφαρμογή στην κουζίνα σου; Μια χρήσιμη συμβουλή είναι να καθαρίζεις τα λαχανικά που φυτρώνουν στο έδαφος σε ρίγες, δηλαδή να αφήνεις λίγη από τη φλούδα. Έτσι θα παίρνεις μια καλή ποσότητα «γης». Επίσης, τα βιολογικά προϊόντα είναι καλύτερα από τα κοινά, αφού τα φυτοφάρμακα αποδείχτηκε ότι κάνουν κακό στη λειτουργία του εντέρου.

2. Να τρως περισσότερα… φυτά
Τα ευεργετικά για τον οργανισμό βακτήρια ζουν στις φυτικές ίνες των φρούτων και των λαχανικών. Αυξάνοντας την ποσότητα που τρως σε φυτικές ίνες φρούτων και λαχανικών μπορείς να διορθώσεις τη λειτουργία του εντέρου σου σε μερικές εβδομάδες, ακόμα και μέρες. Ένας απλός κανόνας που μπορείς να ακολουθήσεις είναι να τρως ένα λαχανικό με το πρωινό σου, δύο στο μεσημεριανό και τρία στο βραδινό.
Νέες έρευνες επίσης έδειξαν ότι η χημική ουσία που περιέχουν τα φυτά, οι πολυφαινόλες, είναι χρήσιμες μόνο αν ο οργανισμός σου έχει τα κατάλληλα βακτήρια για να τις επεξεργαστεί. Αλλιώς είναι σαν να μην τα έφαγες.
3. Ναι στα προβιοτικά
Μιλώντας για την υγεία του εντέρου, το μυαλό σου συχνά πάει στα προβιοτικά. Όμως, συχνά τα παρεξηγούμε, αφού δεν είναι τα κυρίως υπεύθυνα για την υγεία του εντέρου σου. Η πλειοψηφία απλώς περνάει από εκεί. Η δουλειά τους είναι να βοηθούν στην ανάπτυξη των καλών βακτηρίων που χρειάζεσαι. Έτσι, είναι πολύ σημαντικό να υπάρχουν στον οργανισμό σου. Για να τα ενισχύσεις, μπορείς να τρως καθημερινά τροφές πλούσιες σε προβιοτικά, όπως είναι το γιαούρτι, το κεφίρ, το λάχανο τουρσί, το μηλόξιδο, που δεν είναι μεν προβιοτικό αλλά ενθαρρύνει την ανάπτυξή τους.
Προσοχή, όμως! Όσο συχνότερα παίρνεις αντιβίωση, τόσο συχνότερα βάζεις μια… βόμβα στο έντερό σου με αποτέλεσμα να καταστρέφεις κάθε προβιοτικό ίχνος.

4. Ξανασχεδίασε το πιάτο σου
Κάνε τα λαχανικά και όχι το κρέας τον πρωταγωνιστή του πιάτου σου. Καλό είναι να τρως κόκκινο κρέας μόνο δύο φορές τον μήνα και ποτέ επεξεργασμένο. Επίσης, προσπάθησε να βρίσκεις καλής ποιότητας βιολογικό κρέας, που ξέρεις την προέλευσή του και ότι έχει τραφεί με χορτάρι. Δυστυχώς, το φθηνότερο κρέας είναι «ποτισμένο» με ένα κοκτείλ αντιβιοτικών. Υπάρχουν όμως και καλά νέα, αφού το μη παστεριωμένο τυρί είναι γεμάτο καλά βακτήρια, που τα χρειάζεσαι!

5. Στην κουζίνα ολοταχώς
Τα καλά βακτήρια… υποφέρουν όταν στον οργανισμό μπαίνει λίπος, ζάχαρη και άλλα συστατικά που βρίσκονται στα επεξεργασμένα τρόφιμα. Εργαστηριακές έρευνες έδειξαν ότι αυτά προκαλούν δυσλειτουργία του εντέρου, καταστρέφοντας την εσωτερική επιφάνειά του. Μπορείς να φας το junk food που σου αρέσει, αλλά με ορισμένες προϋποθέσεις. Για παράδειγμα, μία φορά τον μήνα, αλλά όλο το υπόλοιπο διάστημα πρέπει να επιλέγεις τροφές πλούσιες σε φυτικές ίνες, που θα θωρακίσουν τον οργανισμό σου για να δεχτεί καλύτερα το junk food. Δυστυχώς, τις περισσότερες φορές τα κακά βακτήρια του οργανισμού σου είναι που ζητάνε το junk. Όσο περισσότερ τα τροφοδοτείς με ζάχαρη, τόσο περισσότερο παχυντικό φαγητό θα θέλεις να φας.

6. Μοιράσου τα βακτήρια
Τα παιδιά που έχουν μεγαλύτερα αδέρφια έχουν περισσότερα καλά βακτήρια, σύμφωνα με έρευνα. Επίσης, τα ζώα μέσα στο σπίτι είναι πηγή καλών βακτηρίων. Δεν είναι ανάγκη να είσαι αποστειρωμένος σε κάθε στιγμή της ζωής σου. Τα συστατικά που περιέχουν τα σαπούνια, η οδοντόκρεμα και τα καθαριστικά μπορεί να σκοτώνουν τα μικρόβια, αλλά μαζί εξαφανίζουν και τα καλά βακτήρια.

7. Συνέχισε…
Τα καλά βακτήρια ενισχύονται από πράγματα που μπορεί να μας φαίνονται άσχετα. Για παράδειγμα, τη γυμναστική. Έρευνες έχουν δείξει ότι όσο περισσότερο γυμνάζεσαι, τόσο περισσότερα καλά βακτήρια έχεις. Επίσης, η νηστεία για μικρό χρονικό διάστημα, ουσιαστικά η αποτοξίνωση, μπορεί να φανεί χρήσιμη και βοηθά στην ενίσχυση του ανοσοποιητικού συστήματος. Το ίδιο και το κρύο, όπως επισημαίνει ελβετική έρευνα. Οι χαμηλές θερμοκρασίες ενισχύουν τα καλά βακτήρια και έτσι καις περισσότερο λίπος.

sf

Super foods για το έντερο
– Μερικά φυτά είναι πλούσια σε προβιοτικά και φυτικές ίνες που τρέφουν τα καλά βακτήρια. Για παράδειγμα, τα ραδίκια περιέχουν προβιοτική ινουλίνη, που τη βρίσκουμε και στα κρεμμύδια, στο σκόρδο, στα σπαράγγια, στο μπρόκολο, στις μπανάνες και σε κάποιους ξηρούς καρπούς. Προβιοτική ινουλίνη μπορείς να πάρεις και από ορισμένα συμπληρώματα.
– Η σοκολάτα. Όχι η κοινή γάλακτος, αλλά η μαύρη που περιέχει τουλάχιστον 70% κακάο φαίνεται ότι λειτουργεί σαν προβιοτικό.
– Το τυρί που έχει φτιαχτεί με μη παστεριωμένο γάλα. Η φλούδα αυτών των τυριών φαίνεται ότι είναι πλούσια σε καλά βακτήρια που ενισχύουν το έντερο. Επίσης, το ακατέργαστο γιαούρτι και το κεφίρ.
– Η σούπα από κόκαλα, ειδικά από μοσχάρι ή κοτόπουλο. Με τον βρασμό απελευθερώνονται ευεργετικές ουσίες.
– Το ανθεκτικό άμυλο, που συνήθως εμείς δεν το προτιμούμε γιατί νιώθουμε ότι δεν μπορούμε να το χωνέψουμε, όμως τα καλά βακτήρια το θεωρούν ευεργετικό. Υψηλά επίπεδα έχουν οι πράσινες μπανάνες και ακόμα περισσότερο τα μπιζέλια, οι φακές και η βρόμη.

 

Διαβάστε ακόμα στο youweekly.gr:

Ξηροί καρποί: Ποιοι ωφελούν στο αδυνάτισμα και ποιοι κόβουν την όρεξη

Αυξήστε το μεταβολισμό σας με 2 πεντανόστιμα smoothies

Χάστε 10 κιλά σε δύο εβδομάδες με τη δίαιτα Scarsdale

Τα καλύτερά μας σήμερα:

Ο κολλητός του Παντελίδη σπαράζει στο facebook! Δείτε την φωτογραφία που λύγισε τους πάντες!

Συγκλονίζει τον πλανήτη η εικόνα του νεκρού παιδιού με την κούκλα του

Ο Δήμος Βερύκιος «στόλισε» δημοσίως την Ντέπυ Γκολεμά για τα σχόλιά της: «Το αμπέλι του Alpha…»

loading...