Από τη Βασιλική Νεστορή, διαιτολόγο – διατροφολόγο

Η ισορροπημένη διατροφή, η διατήρηση του βάρους σε φυσιολογικά επίπεδα και ο γενικότερος τρόπος ζωής της σημερινής γυναίκας παίζουν σημαντικό ρόλο στο κομμάτι που αφορά τη γονιμότητα.

Σύμφωνα με μια μεγάλη μελέτη σε Αμερικανίδες νοσηλεύτριες, την ονομαζόμενη «U.S. Needle Study», που πραγματοποιήθηκε σε συνεργασία με επιστήμονες του πανεπιστημίου του Harvard, από τις 80.000 υποψήφιες γυναίκες που ενδιαφέρθηκαν να συμμετάσχουν, επιλέχθηκαν τελικά 18.500, οι οποίες παρακολουθούνταν σταθερά για 8 συνεχόμενα χρόνια σε θέματα σχετικά με τη διατροφή, το βάρος και τη γονιμότητά τους. Η έρευνα απέδειξε πως, ιδιαίτερα στις περιπτώσεις των γυναικών με προβλήματα στην ωορρηξία, όπως στο σύνδρομο πολυκυστικών ωοθηκών, η απώλεια βάρους και η ισορροπημένη διατροφή από μόνες τους είναι ικανές να «εκτοξεύσουν» τη γονιμότητα των γυναικών αυτών. Σύμφωνα με τα συμπεράσματα της μελέτης αυτής, όλες οι γυναίκες που βρίσκονται στην αναπαραγωγική ηλικία είναι σκόπιμο:

Να μειώσουν το βάρος τους, σε περίπτωση που ανήκουν στο υπέρβαρο ή παχύσαρκο τμήμα του πληθυσμού. Η απώλεια βάρους θεωρείται το σημαντικότερο κομμάτι για την επίτευξη μιας εγκυμοσύνης. Από την άλλη πλευρά και το εξαιρετικά χαμηλό βάρος στις γυναίκες (ελλιποβαρής σωματότυπος), δυσχεραίνει τη λειτουργία της γονιμότητας.

Να αποκλείσουν τα trans λιπαρά οξέα από τη διατροφή τους. Τα trans λιπαρά οξέα θεωρούνται η χειρότερη ομάδα λιπαρών ουσιών στην ανθρώπινη διατροφή. Βρίσκονται σε όλα τα επεξεργασμένα γεύματα, όπως οι έτοιμες ζύμες, τα fast food, οι σκληρές μαργαρίνες, τα έτοιμα μείγματα για κέικ, πίτες, κρουασάν, τα έτοιμα γλυκά και σε όλα τα λάδια τηγανίσματος που χρησιμοποιούνται για τηγάνισμα πάνω από 1 φορά. Ευθύνονται για την εμφάνιση ελεύθερων ριζών, οι οποίες παρεμβαίνουν αρνητικά στη διαμόρφωση του ορμονικού προφίλ, στη γήρανση των κυττάρων του οργανισμού και άρα στη γονιμότητα.

fai

Να χρησιμοποιούν μόνο αγνό ελαιόλαδο. Οι αντιοξειδωτικές ουσίες του βοηθούν στη μείωση των φλεγμονών που υπονομεύουν τη φυσιολογική διαδικασία της γονιμότητας στη γυναίκα.

Να αυξήσουν την κατανάλωση φυτικών πρωτεϊνών, που προέρχονται από τα όσπρια, τα δημητριακά, τους ξηρούς καρπούς, τα φρούτα και τα λαχανικά, και να μειώσουν την κατανάλωση ζωικών πρωτεϊνών, όπως το κρέας και τα παραπροϊόντα κρέατος. Η διατροφή πρέπει να περιλαμβάνει δύο φορές την εβδομάδα ψάρι και θαλασσινά, τα οποία, αν και θεωρούνται ζωικές πρωτεΐνες, έχουν μεγάλη περιεκτικότητα σε «καλά» λιπαρά οξέα, όπως ακριβώς και το ελαιόλαδο.

Να επιλέγουν δημητριακά ολικής άλεσης, που κρατούν τα επίπεδα του σακχάρου του αίματος σε φυσιολογικές τιμές, όπως οι νιφάδες βρόμης (το γνωστό κουάκερ), το ψωμί, τα δημητριακά πρωινού και όλα τα παραπροϊόντα αλεύρων ολικής άλεσης. Τα δημητριακά αυτά οδηγούν σε μια ήπια και σταδιακή αύξηση του σακχάρου στο αίμα και αντίστοιχα στα επίπεδα της ινσουλίνης, βοηθώντας με αυτόν τον τρόπο την αύξηση της γονιμότητας.

Να πίνουν γάλα πλήρες ή να καταναλώνουν γιαούρτι πλήρες σε καθημερινή βάση. Εκ φύσεως, το αγνό γάλα (αγελαδινό, πρόβειο ή κατσικίσιο) προμηθεύει τον οργανισμό της γυναίκας με σημαντικές ορμόνες μέσω των λιπαρών του, που λέγονται οιστρογόνα και βοηθούν στην προώθηση της ωορρηξίας στη γυναίκα.

Να ελέγχουν τα επίπεδα βιταμίνης Β6, φυλλικού οξέως και Β12 στο αίμα τους τακτικά. Αν υπάρχει πρόβλημα με τις βιταμίνες αυτές, η γονιμότητα υπονομεύεται σημαντικά. Με μια απλή εξέταση αίματος μπορούμε να το διαπιστώσουμε και έτσι ο ειδικός γιατρός θα χορηγήσει το κατάλληλο, κατά περίπτωση, συμπλήρωμα διατροφής.

Να καταναλώνουν καφέ και αλκοόλ με μέτρο.

Να γυμνάζονται σε καθημερινή βάση, αλλά μέσα σε λογικά πλαίσια.

Να διακόψουν το κάπνισμα.

Σε κάθε περίπτωση, είναι καλό να έχουμε στο μυαλό μας ότι επιμέρους προβλήματα υγείας, ανατομικές αστοχίες ή νοσήματα που σχετίζονται με την κληρονομικότητα μπορεί να εμποδίζουν μια γυναίκα από το να τεκνοποιήσει. Είναι ακόμα καλύτερο όμως να μην ξεχνάμε ότι ο ανθρώπινος οργανισμός χρειάζεται φροντίδα, πρόληψη και σωστές συνήθειες διαβίωσης, ώστε να φτάνει με ασφάλεια στο ποθητό αποτέλεσμα.

Διαβάστε ακόμα στο youweekly.gr:

Μην αποχωρίζεστε τα γλυκά στη δίαιτα! Αυτά έχουν τις λιγότερες θερμίδες

Πώς να συνδυάσεις δίαιτα και έξοδο για φαγητό- Τι πρέπει να φας πριν και μετά το εστιατόριο

Μπαχαρικά και απώλεια βάρους! Ο μυστικός σου σύμμαχος είναι τα καρυκεύματα

Τα καλύτερά μας σήμερα:

Η απολογία της Λαμπίρη για τις δηλώσεις της για την Καραγιάννη: «Δεν εννοούσα αυτό…»

Η φωτογραφία που θέλει να κάψει η Ντορέττα Παπαδημητρίου! Πιο άσχημη από ποτέ!

Είναι οριστικό! Αυτή την εκπομπή θα παρουσιάσει ο Γιώργος Λιάγκας – Διαβάστε όλες τις λεπτομέρειες!

loading...