Με πρωταθλητές τα γόνατα και τους γοφούς, οι αρθρώσεις διαμαρτύρονται για τα “βάρη” που σηκώνουν και την κακομεταχείριση που δέχονται.

Οι αιτίες που κρύβονται πίσω από έναν πόνο στην άρθρωση μπορεί να είναι πολλές. Υπάρχει κάτι που μπορούμε να κάνουμε για να θωρακίσουμε την υγεία των αρθρώσεών μας; Υπάρχουν συνήθειες που θα πρέπει να περιορίσουμε; Ο Ορθοπεδικός Χειρουργός κ. Σπυρίδων Γαλανάκος δίνει όλες τις απαντήσεις.

Oι πόνοι στις αρθρώσεις και τα κινητικά προβλήματα που προκαλούν, υπονομεύουν την ποιότητα της ζωής περίπου 2,5 εκατομμυρίων Ελλήνων. Τι προκαλεί όμως τον πόνο στις αρθρώσεις; Όπως διευκρινίζει ο Ορθοπεδικός Χειρουργός κ. Σπυρίδων Γαλανάκος, «στις ηλικίες 20 έως 50 ετών οι λόγοι που πονούν οι αρθρώσεις είναι συνήθως από τραυματισμό. Αλλά υπάρχουν και άγνωστοι λόγοι, όπως κάποιο αυτοάνοσο νόσημα, δηλαδή μια κατάσταση στην οποία, για κάποιο αδιευκρίνιστο λόγο, ο οργανισμός εκλαμβάνει τα ίδια τα κύτταρά του ως ξένα και επιτίθεται σε αυτά, με αποτέλεσμα τη διαταραχή της λειτουργίας τους. Τέτοια νοσήματα είναι η ρευματοειδής αρθρίτιδα, η ψωριασική αρθρίτιδα και η αγκυλοποιητική σπονδυλοαρθρίτιδα. Μετά την ηλικία των 50, οι πόνοι στις αρθρώσεις οφείλονται κυρίως σε εκφυλιστικές αρθροπάθειες, όπως η οστεοαρθρίτιδα και οι κρυσταλλογενείς αρθρίτιδες, που οφείλονται σε φθορά των αρθρώσεων με το πέρασμα του χρόνου. Οι περιπτώσεις στις οποίες τα προβλήματα στις αρθρώσεις αρχίζουν από την παιδική ηλικία είναι σπάνιες (νεανική αρθρίτιδα)».

Ωστόσο, οι αιτίες δεν σταματούν εδώ. Οι αρθρώσεις μπορεί επίσης να πονούν εξαιτίας κάποιας φλεγμονής ή να πρόκειται για ανακλαστικό πόνο από γειτονικές περιοχές που έχουν υποστεί κάποια βλάβη. Επιπλέον, υπάρχουν και κακές συνήθειες, διατροφικές και άλλες, όπως π.χ. το κάπνισμα και η υπερβολική κατανάλωση αλκοόλ, που επηρεάζουν την υγεία των αρθρώσεων. Στις γραμμές που ακολουθούν, με τη βοήθεια του κ. Γαλανάκου, παραθέτουμε τις διατροφικές συνήθειες που μπορούν να πυροδοτήσουν φλεγμονή και πόνο στις αρθρώσεις.

Η κακή διατροφή. Οι τροφές με υψηλή περιεκτικότητα σε ζάχαρη ενδέχεται να προκαλέσουν υπερδραστηριότητα του ανοσοποιητικού συστήματος και να πυροδοτήσουν φλεγμονώδεις αντιδράσεις, οι οποίες ενδέχεται να οδηγήσουν σε πόνους στις αρθρώσεις. Τα κορεσμένα λιπαρά οξέα και οι πουρίνες είναι δύο ακόμη «ένοχα» συστατικά. Τα κορεσμένα λιπαρά, που περιέχονται στα πλήρη γαλακτοκομικά προϊόντα, στο κόκκινο κρέας (μοσχάρι) και στις επεξεργασμένες τροφές, μπορεί να αυξήσουν τον πόνο και τη φλεγμονή στο σώμα, ενώ οι πουρίνες μπορεί να προκαλέσουν αυξημένα επίπεδα ουρικού οξέος και ενδεχομένως κρίσεις ουρικής αρθρίτιδας. Η ουρική αρθρίτιδα συμβαίνει όταν τα υψηλά επίπεδα ουρικού οξέος στο αίμα προκαλούν τον σχηματισμό και την συσσώρευση κρυστάλλων γύρω από μία άρθρωση.

Το πολύ αλάτι. Η υπερβολική κατανάλωση αλατιού έχει φανεί από μελέτες ότι αυξάνει τους φλεγμονώδεις δείκτες του οργανισμού. Τα περισσότερα επεξεργασμένα και συσκευασμένα τρόφιμα περιέχουν μεγάλες ποσότητες αλατιού, συνεπώς θα πρέπει να επιλέγονται όσο το δυνατόν περισσότερα φρέσκα τρόφιμα ή τουλάχιστον συσκευασμένα τρόφιμα με χαμηλή περιεκτικότητα σε αλάτι. Αποφεύγετε τα έτοιμα γεύματα. Μπορεί τα γεύματα που ετοιμάζονται στα μικροκύματα να είναι βολικά, όμως πολύ συχνά περιέχουν μεγάλες ποσότητες αλατιού.

Κάπνισμα & αλκοόλ. «Οι καπνιστές διατρέχουν μεγαλύτερο κίνδυνο για την εκδήλωση ρευματοειδούς αρθρίτιδας, ενώ όσοι καταναλώνουν αλκοόλ έχουν υψηλότερο κίνδυνο για την ανάπτυξη ουρικής αρθρίτιδας. Επίσης, ορισμένοι άνθρωποι με ρευματοειδή αρθρίτιδα έχουν διαπιστώσει ότι το αλκοόλ μπορεί να οδηγήσει στην εκδήλωση συμπτωμάτων (οίδημα στις αρθρώσεις και δυσκαμψία), αλλά οι περιπτώσεις αυτές είναι ιδιαίτερες και μεμονωμένες», εξηγεί ο ειδικός.

Συμπληρώματα διατροφής
Υπάρχουν συμπληρώματα που μπορούν να βοηθήσουν στην υγεία των αρθρώσεων; «Ουσίες που αποδεδειγμένα βοηθούν, βραχυπρόθεσμα και μεσοπρόθεσμα, είναι η γλυκοζαμίνη, η χονδροϊτίνη, τα ω-3 λιπαρά οξέα, το μαγνήσιο και οι βιταμίνες C, D και Ε. Αναλυτικότερα, η θειϊκή γλυκοζαμίνη εντοπίζεται φυσιολογικά στον συνδετικό ιστό και τον χόνδρο και συμβάλλει στην κινητικότητα, την αντοχή και την ακεραιότητα της δομής των αρθρώσεων. Διεγείρει τα κύτταρα που εμπλέκονται στην παραγωγή του ιστού των οστών και των χόνδρων. Είναι επίσης θεμελιώδης για τη σύνθεση των γλυκοζαμινογλυκάνων, οι οποίες είναι υπεύθυνες για τον σχηματισμό του δικτύου στο οποίο χτίζεται το κολλαγόνο και για την προστασία του χόνδρου από την καταστροφή. Μπορεί να δράσει συνεργικά με τη χονδροϊτίνη, συμβάλλοντας στον περιορισμό των φλεγμονωδών αντιδράσεων και κατά συνέπεια στον πόνο. Όσο για τις βιταμίνες και τα μέταλλα, συμβάλλουν στην υγεία των αρθρώσεων, μέσω της εμπλοκής τους στα μονοπάτια της φλεγμονής, κυρίως διαμέσου της αντιοξειδωτικής τους δράσης ή μέσω της συμβολής τους στον μεταβολισμό του ασβεστίου», εξηγεί ο κ. Γαλανάκος.

vita.gr

loading...