Ένας καφές αργά το απόγευμα μπορεί να διαταράξει τον ύπνο στους ευαίσθητους ανθρώπους για περισσότερους λόγους απ’ όσους νομίζουμε, σύμφωνα με μία νέα μελέτη.

Όπως έδειξε, το κλειδί δεν είναι μόνο η διεγερτική δράση της καφεΐνης, αλλά η επιβράδυνση που επιφέρει στο βιολογικό μας ρολόι επειδή καθυστερεί την παραγωγή της ορμόνης του ύπνου, της μελατονίνης.

Στην πραγματικότητα, ένας διπλός εσπρέσο τρεις ώρες πριν από τον ύπνο, καθυστερεί την παραγωγή της μελατονίνης κατά 40 λεπτά, γράφουν οι ερευνητές στην επιθεώρηση «Science Translation Medicine».

Η καθυστέρηση αυτή μπορεί να ισοδυναμεί με ώρες αγρυπνίας ή ταραγμένου ύπνου, διότι το βιολογικό ρολόι μπερδεύεται και χρειάζεται χρόνο για να ισορροπήσει, λένε οι ερευνητές.

Στη μελέτη συμμετείχαν πέντε υγιείς εθελοντές, οι οποίοι κάθε βράδυ κοιμόντουσαν στο εργαστήριο ύπνου του Πανεπιστημίου του Κολοράντο στο Μπάουλντερ, για να καταγράφουν οι ερευνητές τα επίπεδα της μελατονίνης στο αίμα τους και τις συνήθειες ύπνου τους.

Στο πλαίσιο της μελέτης οι ερευνητές τους χορηγούσαν σε διάφορες ώρες ένα χάπι που είτε περιείχε όση καφεΐνη περιέχει ένας διπλός εσπρέσο, είτε μία ανενεργή ουσία (εικονικό φάρμακο), φροντίζοντας όλοι οι εθελοντές να πάρουν με τη σειρά και τα δύο.

Όπως διαπίστωσαν, η λήψη του χαπιού τρεις ώρες πριν τον ύπνο καθυστερούσε την παραγωγή μελατονίνης κατά περίπου 40 λεπτά, με αποτέλεσμα να αλλάζει εντελώς ο προγραμματισμός του οργανισμού για το πότε έπρεπε να κοιμηθούν και πότε να ξυπνήσουν.

Αν η διαφορά αυτή προστεθεί στο ότι η καφεΐνη διεγείρει επίσης την έκκριση ουσιών στον εγκέφαλο οι οποίες ευνοούν την εγρήγορση και «διώχνουν» τον ύπνο, τότε καθίσταται απολύτως σαφές γιατί πολλοί άνθρωποι αδυνατούν να κοιμηθούν αν πιουν καφέ μετά τις 5 ή τις 6 το απόγευμα, τονίζουν στο άρθρο τους.

Και συνιστούν σε όσους έχουν ευαισθησία στον καφέ, να τον αποφεύγουν μετά τις 5 το απόγευμα.

govastileto.gr

loading...