Η μέχρι τώρα ύλη διδασκαλίας του μαθήματος Φυσικής στο Λύκειο θα ενσωματωθεί στην διδασκαλία διαθεματικών (cross-subject) «φαινομένων» που απαιτούν συνδυαστικές γνώσεις και συνδέονται πιο άμεσα με την καθημερινότητα των μαθητών, σύμφωνα με το «διαθεματικό» σύστημα διδασκαλίας που εφαρμόζεται ήδη στην Φινλανδία

Η απόφαση της κατάργησης του μαθήματος της Φυσικής δεν ήταν κεραυνός εν αιθρία. Τα τελευταία 5 χρόνια υπήρξε έντονος και δημιουργικός προβληματισμός σχετικά με το μάθημα της φυσικής στο Λύκειο.

Έτσι, από το 2010 ειδικές επιτροπές αξιολόγησαν την διδασκόμενη ύλη σε όλες τις τάξεις του Λυκείου και σε πρώτη φάση κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι η ενότητα του «Συνεχούς ηλεκτρικού ρεύματος» (ηλεκτρικές πηγές, κανόνες του Kirchhoff, αντίσταση, συνδεσμολογία αντιστατών κ.λπ.) κακώς διδασκόταν στην Β´ Λυκείου. Σύμφωνα με το πόρισμα της αξιολόγησης οι έννοιες που περιλαμβάνονται σ’ αυτή την ενότητα κατανοούνται καλύτερα από τους νεαρότερους μαθητές και αποφασίστηκε η διδασκαλία του κεφαλαίου «συνεχές ηλεκτρικό ρεύμα» στην Α´ Λυκείου.
Στην ίδια μελέτη διαπιστώθηκε ταυτόχρονα ότι οι έννοιες που περιγράφονται στις ενότητες «Καμπυλόγραμμες κινήσεις» (οριζόντια βολή, κυκλική κίνηση, κεντρομόλος δύναμη) και «Διατήρηση Ορμής», που διδασκόταν μέχρι τότε στην Α´ Λυκείου είναι δύσκολες και γι’ αυτό μεταφέρθηκαν στην ύλη της φυσικής γενικής παιδείας Β´ Λυκείου.
Για την Γ´ Λυκείου το πόρισμα της μελέτης ήταν ότι τα 2 (και κάτι) κεφάλαια (ταλαντώσεις-στερεό σώμα) που διδάσκονταν μέχρι τότε, περιείχαν όλες τις φυσικές έννοιες που πρέπει να έχουν κατανοήσει οι μαθητές που θα εισαχθούν π.χ. στο πολυτεχνείο ή τις φυσικομαθηματικές σχολές. Έτσι δεν πρότειναν καμία αλλαγή για την Γ´ Λυκείου.

Όμως οι διαρθρωτικές αλλαγές στα πλαίσια γενικότερων μεταρρυθμίσεων οδήγησαν σε επανεξέταση των παραπάνω συμπερασμάτων, που ήδη εφαρμόζονταν στην Α´ και Β´ Λυκείου. Οι ανανεωμένες επιτροπές κατέληξαν κυρίως σε δυο συμπεράσματα:
Πρώτον, αποφάσισαν ότι η ενότητα «Συνεχές ηλεκτρικό ρεύμα» δημιουργούσε σύγχυση στους μαθητές της Α´ Λυκείου και θα έπρεπε να επανέλθει ξανά στην Β´ Λυκείου.
Δεύτερον, οι ενότητες «Καμπυλόγραμμες κινήσεις» και «Διατήρηση Ορμής» περιείχαν πολύ δύσκολες έννοιες, οπότε μεταφέρθηκαν από το μάθημα της φυσικής γενικής παιδείας Β´ Λυκείου στο μάθημα φυσικής θετικής- τεχνολογικής κατεύθυνσης Β´ Λυκείου. Ένα ενδιαφέρον εύρημα της επιτροπής ήταν ότιοι μαθητές της Α´ τάξης των επαγγελματικών Λυκείων δεν παρουσιάζουν προβλήματα κατανόησης όσον αφορά τις έννοιες των καμπυλόγραμμων κινήσεων, οπότε το αντίστοιχο κεφάλαιο εξακολουθεί να διδάσκεται κανονικά σε αντίθεση με τα γενικά Λύκεια. Για την Γ´ Λυκείου δεν πρότειναν καμία αλλαγή, θεωρώντας πάλι ότι τα 2 (και κάτι) κεφάλαια ήταν υπερ-αρκετά.

Οι παραπάνω ανακατατάξεις δεν είχαν κανένα κόστος αφού δεν γράφτηκαν καινούργια βιβλία, αλλάδιατηρήθηκαν τα παλιά που είχαν γραφτεί πριν από 15 χρόνια. Απλά, με την μέθοδο «αντιγραφή – επικόλληση» τα αντίστοιχα κεφάλαια μεταφέρονταν στα αντίστοιχα εγχειρίδια της κάθε τάξης.

Φυσικά υπήρξαν διάφοροι κακεντρεχείς, αυτοί που αντιδρούν σε κάθε καινοτομία, που χλεύασαν τις παραπάνω αλλαγές. Όμως, στα μέσα της προηγούμενης χρονιάς, οι ειδικές επιτροπές αξιολόγησης εκπαιδευτικού έργου λαμβάνοντας υπόψη την πλούσια εμπειρία των ανακατατάξεων της ύλης,κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι το μάθημα της φυσικής θα μπορούσε καταργηθεί εντελώς από το Λύκειο.

Αποφάσισαν ότι το μάθημα της φυσικής είναι καλύτερα να ενσωματωθεί στην διδασκαλία διαθεματικών (cross-subject)  «φαινομένων» που απαιτούν συνδυαστικές γνώσεις και συνδέονται πιο άμεσα με την καθημερινότητα των μαθητών, σύμφωνα με το «διαθεματικό» σύστημα διδασκαλίας που εφαρμόζεται ήδη στην Φινλανδία.

Έτσι, για παράδειγμα, οι μαθητές θα μπορούν να διδάσκονται τις έννοιες της φυσικής συμμετέχοντας σε «φαινόμενα» όπως οι «υπηρεσίες καφετέριας» στο πλαίσιο των οποίων θα καλούνται να λειτουργούν ως «υπάλληλοι» και να «ακονίζουν» δεξιότητες, όπως, η ισορροπία του δίσκου που μεταφέρει κυλινδρικές κούπες γεμάτες υγρά, των μαθηματικών υπολογισμών σχέσεων ταχύτητας εξυπηρέτησης πελάτη και εισπράξεων, της μεταβαλλόμενης κίνησης ανάμεσα στα τραπεζοκαθίσματα κ.λπ. Ταυτόχρονα θα βελτιώνουν τις ξένες γλώσσες – εάν το σενάριο προβλέπει την εξυπηρέτηση πελατών από το εξωτερικό – και θα μαθαίνουν να συνδυάζουν γνώσεις Ιστορίας, Γεωγραφίας, κ.ά.

Μελέτη ροπών σε δίσκο με τυχαία βάρη υγρών σε δοχεία που βομβαρδίζεται από φωτόνια υψηλής ενέργειας
Υπενθυμίζεται ότι η Φινλανδία ξεχωρίζει ως μια από τις χώρες που παραδοσιακά φιγουράρουν στις κορυφαίες θέσεις της παγκόσμιας κατάταξης του ΟΟΣΑ με τους καλύτερους μαθητές της υφηλίου.

Η Ένωση Ελλήνων Φυσικών χαιρέτισε και στηρίζει την απόφαση ενσωμάτωσης του μαθήματος φυσικής στα cross-subject, διοργανώνοντας σεμινάρια επιμόρφωσης για τα νέα στελέχη της εκπαίδευσης (όχι απαραίτητα φυσικούς) που θα αναλάβουν την υλοποίηση της καινοτόμου διδασκαλίας.

physicsgg.me

 

Διαβάστε ακόμα στο youweekly.gr:

Φρικτό έγκλημα: Άγρια δολοφονημένη 15χρονη με 45 μαχαιριές σε κεφάλι και λαιμό! (PHOTOS+VIDEO)

Τραγωδία στην Κοζάνη: Πέθανε 33χρονος πατέρας μετά από τσίμπημα σφίγγας! Το τελευταίο τηλεφώνημα που συγκλόνισε…

Πασίγνωστη εταιρεία βάρεσε κανόνι – Ξηλώνονται τα σήματα

loading...