Ο Τζόρτζιο Αρμάνι πέθανε στις 4 Σεπτεμβρίου 2025, μερικές μόνο εβδομάδες αφότου έκλεισε τα 91 του χρόνια, σκορπίζοντας θλίψη σε όλο τον κόσμο. Ο σπουδαίος fashion designer έγραψε σπουδαία κεφάλαια στην ιταλική και διεθνή μόδα, αφήνοντας το στίγμα του από την αρχή μέχρι το τέλος της λαμπερής καριέρας του.

Δεν θεωρούσε τον εαυτό του καλλιτέχνη, ωστόσο ο Τζόρτζιο Αρμάνι ήταν πολύ έμπειρος στην τέχνη της μόδας, με μια δόση ιδιοφυΐας που δεν περνούσε απαρατήρητη. Η προσωπική του ζωή και η δουλειά του ήταν αλληλένδετες: Χαμηλοί τόνοι και διακριτικότητα αλλά και αποφασιστικότητα να πραγματοποιήσει τους στόχους του, παραμένοντας πάντα πιστός στις πεποιθήσεις του.

Και για να το κάνει αυτό, θυσίασε πολλά. «Η ζωή με αντάμειψε, αλλά μπορώ να πω ότι μου στέρησε και πολλά», σχολίασε ο σχεδιαστής στα γενέθλιά του. «Θα ήθελα να απολαμβάνω πολλά πράγματα που είναι φυσιολογικά για τους άλλους, αλλά τα οποία έπρεπε να αφήσω στην άκρη…».

Η πρώτη επαφή του Τζόρτζιο Αρμάνι με τη μόδα

Γεννήθηκε στην Πιατσέντζα στις 11 Ιουλίου 1934 και μαζί με τον αδελφό του Σέρτζιο και την αδελφή του Ροζάνα Αρμάνι, μεγάλωσαν με πολλή αγάπη από τους γονείς τους, Μαρία και Ούγκο. Η παιδική του ηλικία, που πέρασε εν μέσω των βομβαρδισμών, ήταν μια σκληρή εμπειρία από την οποία ο σχεδιαστής άντλησε δύναμη και ενέργεια, ενώ έγινε και ιδιαίτερα ευαίσθητος σε ορισμένα ζητήματα: Ήταν ο πρώτος που διοργάνωσε την επίδειξη μόδας του κεκλεισμένων των θυρών για να προστατεύσει τους καλεσμένους του από τον κορωνοϊό τον Φεβρουάριο του 2020, ενώ δύο χρόνια αργότερα επέλεξε μια επίδειξη χωρίς μουσική ενάντια στον πόλεμο, ως ένδειξη πένθους για την Ουκρανία.

Το 1957, έφυγε από την πόλη του για να σπουδάσει ιατρική στο Πανεπιστήμιο του Μιλάνου και να γίνει χειρουργός. Μετά από μερικά χρόνια, ωστόσο, βρήκε μια δουλειά που του επέτρεψε να έρθει σε επαφή με τη μόδα: Εργάστηκε ως διακοσμητής σε βιτρίνες στο Rinascente, ένα σημαντικό βήμα για να αναπτύξει το δικό του όραμα.

Το 1964, δόθηκε η πρώτη ευκαιρία, όταν ο Nino Cerruti τον κάλεσε να συνεργαστεί με τη Hitman, το πρώτο εργοστάσιο κομψής αντρικής ενδυμασίας. Εδώ διαμορφώθηκε το όραμά του για το αποδομημένο κοστούμι, που προτάθηκε για την Cerruti με ριχτά υφάσματα, για να αναπτύξει και να ωριμάσει στη συνέχεια αυτή την ιδέα και με την χρήση πιο παραδοσιακών υλικών στις συλλογές που θα έφεραν το όνομά του.

Ο Τζόρτζιο Αρμάνι κάνει το ντεμπούτο του ως σχεδιαστής

Το πρώτο του ντεμπούτο ως σχεδιαστής έγινε το 1974, κατά τη διάρκεια της θρυλικής επίδειξης μόδας της Φλωρεντίας στο Palazzo Pitti στη Sala Bianca, και μόλις ένα χρόνο αργότερα ίδρυσε την Giorgio Armani Spa, η οποία αρχικά ήταν αφιερωμένη στην αντρική ένδυση, για να επεκταθεί στο γυναικείο κομμάτι το 1976. Η Emporio Armani εμφανίστηκε το 1981, ενώ η Armani Privé τον Ιανουάριο του 2005.

Ο Τζόρτζιο Αρμάνι επέλεξε τον Sergio Galeotti, τον οποίο γνώρισε το 1966 κατά τη διάρκεια διακοπών στο Forte dei Marmi, ως δεξί του χέρι. Όταν έφυγε από την ακτή της Τοσκάνης για τη βίλα του στην Παντελλερία, τα αρώματα αυτής της γης θα ενέπνεαν το άρωμα Acqua di Giò.

Ωστόσο, οι ιατρικές του σπουδές θα διαμόρφωναν και τη μόδα του: Το μήκος ενός στριφώματος, το κόψιμο ενός φορέματος, ένα γάντι ποτέ πολύ μακρύ ή ένα χρώμα ποτέ πολύ φωτεινό, όλα μετρημένα και αναλογικά στο χιλιοστό.

Έτσι γεννήθηκε το αδιαμφισβήτητο ιταλικό στυλ του Τζόρτζιο Αρμάνι, το οποίο αποφεύγει τον εντυπωσιασμό που στοχεύει στην υπερβολή, υπέρ μιας μιας επιθυμίας για ουσία. Αλλά η πραγματική ημερομηνία που πρέπει να θυμόμαστε είναι η 24η Ιουλίου 1975, όταν δημιουργήθηκε το brand Giorgio Armani στο Μιλάνο, σηματοδοτώντας 50 χρόνια ιστορίας της μόδας.

Το προσαρμοσμένο… αποδομημένο σακάκι

Τη δεκαετία του 1980, ο Τζόρτζιο Αρμάνι αμφισβήτησε τις τεχνικές παραδόσεις και την αγγλική ραπτική αποδομώντας το σακάκι. Ήταν μια εκλεπτυσμένη επέμβαση που δεν έκανε συμβιβασμούς στην κομψότητα:

Αφαίρεσε τις άκαμπτες επενδύσεις και τα καλύμματα για το πέτο, προβάλλοντας τους ώμους προς τα έξω, δημιουργώντας μια πιο ρευστή εικόνα ακόμη και με χοντρά υφάσματα. Σε σύντομο χρονικό διάστημα, το σακάκι αυτό έγινε σύμβολο των συλλογών του Giorgio Armani.

Το γκρι του Τζόρτζιο Αρμάνι

«Έψαχνα για μια απόχρωση ζεστή αλλά και διακριτική και απρόβλεπτη. Και το γκρι είναι όλα αυτά για μένα. Λατρεύω τα φυσικά χρώματα. Μεταδίδουν μια βαθιά αίσθηση ηρεμίας και γαλήνης και αποτελούν τη βάση πάνω στην οποία μπορεί να χτιστεί οτιδήποτε. Το γκρι είναι σαν χρώμα φόντου. Κάτι που παραμένει, πάνω στο οποίο μπορείτε να φανταστείτε διαφορετικούς συνδυασμούς κάθε φορά», έλεγε ο Τζόρτζιο Αρμάνι.

Η αγαπημένη του απόχρωση συνδυάζει γκρι και μπεζ, θυμίζοντας την υγρή άμμο της Trebbia, όπου μεγάλωσε, η οποία έχει τη δύναμη να φωτίσει ένα μοτίβο ή να γίνει δυναμική σε μια συνολική εμφάνιση. Το γκρι είναι το χαρακτηριστικό χρώμα του και επιστρέφει σε κάθε συλλογή, πέρα από εποχές και τάσεις.

Γυναικεία συλλογή: Από τα must-have μέχρι τις βραβευμένες με Όσκαρ εμφανίσεις

Είναι ενδιαφέρον το πώς υπάρχει μια μοναδική σύμπτωση που ενώνει το στυλ του Τζόρτζιο Αρμάνι με αυτό της Marlene Dietrich. Όπως ανέφερε το 1983 η εφημερίδα Domenica del Corriere, «Έδωσα στις γυναίκες το σακάκι, το παντελόνι, το πουκάμισο χρησιμοποιώντας αρρενωπά χαρακτηριστικά με θηλυκό τρόπο».

Η έννοια της κομψότητας, επομένως, δεν συνάδει με την υπερβολή. Αυτό είναι το μεγαλύτερο μάθημα στυλ του Τζόρτζιο Αρμάνι για τις γυναίκες, ενώ ο ίδιο ορίζει τα 5 πιο εμβληματικά κομμάτια της γυναικείας γκαρνταρόμπας.

  • Το σακάκι. Βασικό κομμάτι σε κάθε γκαρνταρόμπα, είτε πρόκειται για γυναίκες είτε για άντρες. Είναι ένα ευέλικτο ρούχο που έχει επανεφεύρει με έναν casual, απαλό και, πάνω απ’ όλα, όχι πολύ επίσημο τρόπο. Τα αποδομημένα σακάκια της δεκαετίας του ’80 για άντρες και γυναίκες έχουν γίνει το σήμα-κατατεθέν του.
  • Ένα άνετο παντελόνι.
  • Μερικά basic μπλουζάκια.
  • Πουκάμισα με θηλυκές λεπτομέρειες.
  • Ένα μακρύ παλτό.

Έχει ντύσει διάσημες σταρ όπως η Σοφία Λόρεν, η Νταϊάν Κίτον (στην απονομή Όσκαρ του 1978), η Τζόντι Φόστερ (όταν έλαβε το Όσκαρ το 1992), η Ρενέ Ζελβέγκερ (για το Όσκαρ του 2020) και η Αν Χάθαγουεϊ στο πρόσφατο ντεμπούτο της στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου των Καννών. Ιδιαίτερη μνεία γίνεται στην Κέιτ Μπλάνσετ (Πρόεδρο της Κριτικής Επιτροπής στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Βενετίας 2020 και πρόσωπο του Sì Armani ) και την Τζούλια Ρόμπερτς.

Οι επιδείξεις υψηλής ραπτικής του πραγματοποιούνταν πάντα στο Παρίσι… Emporio Armani, Armani Prive, o Τζόρτζιο Αρμάνι δημιουργεί μια γκαρνταρόμπα μοναδική σε ποιότητα και πολυτέλεια, σχεδιασμένη για να κάνει τους «θαυμαστές» του να ονειρεύονται.

Είναι μια δημιουργική και γνωστική προσπάθεια που στοχεύει στο να κάνει την υψηλή ραπτική να διαπρέψει σε κάθε συνδυασμό, σε κάθε βελονιά. Μαεστρία που ανανεώνεται σε κάθε συλλογή, όπως μας έδειξε και στην τελευταία επίδειξη.

Εγγραφείτε στο Νewsletter μας!