"SELFIE SELF ESTEEM": Οι πιέσεις στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης οδηγούν τα κορίτσια παγκοσμίως να διαστρεβλώνουν την εμφάνισή τους στο Διαδίκτυο

Στην Ελλάδα το 80% των κοριτσιών 10-17 ετών θα χρησιμοποιούσαν φίλτρα στις selfie τους

Αρθρογράφος: Youweekly Team
Youweekly Team
Συντακτική Ομάδα

Σήμερα, 15 χρόνια μετά την εμβληματική ταινία της Dove “Evolution” που ασχολήθηκε με τη διαστρέβλωση της εικόνας στη διαφήμιση, η μάρκα Dove αντιμετωπίζει και πάλι το ζήτημα της παραμόρφωσης της εικόνας στα ψηφιακά μέσα με την κυκλοφορία μιας νέας ταινίας. Το “Reverse Selfie” αντικατοπτρίζει το πόσο πολύ οι εφαρμογές για ρετούς-επεξεργασία εικόνας και τα φίλτρα μπορούν να διαστρεβλώσουν την πραγματικότητα και το πώς τα νεαρά κορίτσια παραμορφώνουν ψηφιακά την εμφάνισή τους στα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης.

Με βάση τη νέα έρευνα για το Dove Self Esteem Project* που πραγματοποιήθηκε και στην Ελλάδα, η ταινία προβάλει τα συναισθηματικά και φυσικά στάδια της ανάρτησης μιας Selfie. Παρουσιάζει πώς τα εργαλεία επεξεργασίας εικόνας που κάποτε ήταν διαθέσιμα μόνο στους επαγγελματίες, πλέον μπορούν να χρησιμοποιηθούν από νέους με εξαιρετικά απλό τρόπο και χωρίς κανονισμούς, ενώ αντί για μοντέλα σε ένα φωτογραφικό πλατό, τώρα μιλάμε για κορίτσια στα υπνοδωμάτιά τους. Μετά από δύο χρόνια κατά τα οποία αυξήσαμε σημαντικό τον χρόνο που περνάμε μπροστά στην οθόνη, αλλά και την επακόλουθη αυξημένη έκθεση σε μη ρεαλιστικά ιδανικά ομορφιάς, δεν θα μπορούσε να υπάρxει πιο σημαντική στιγμή για δράση.

selfies

Η Ευαγγελία Βόσσου, Υπεύθυνη Marketing για τη μάρκα DOVE σημειώνει: «Για πάνω από 60 χρόνια, η Dove υποστηρίζει την πραγματική ομορφιά, όπως την συναντάμε στην πραγματική ζωή. Με την συνεχιζόμενη άνοδο των Μέσων Κοινωνικής Δικτύωσης, παρατηρούμε ότι η στρέβλωση της ψηφιακής εικόνας συμβαίνει τώρα σε πολύ μεγαλύτερη κλίμακα, και από νεότερους ανθρώπους, χωρίς μέτρο. Η δημιουργικότητα και η έκφραση της προσωπικής ταυτότητας συνυπάρχει και κάποιες φορές ταυτίζεται με τη χρήση φίλτρων και εφαρμογών επεξεργασίας εικόνας.

Όμως, όταν τα φίλτρα χρησιμοποιούνται για την ψηφιακή παραμόρφωση εικόνων και για τη συμμόρφωση με τα στενά-παραδοσιακά πρότυπα ομορφιάς, μπορεί να γίνει επιζήμιο για την αυτοεκτίμηση των νέων. Αυτό επιβεβαιώνεται και από την έρευνα* που κάναμε και στην Ελλάδα. Είδαμε ότι τα κορίτσια αρχίζουν να αισθάνονται έντονη την πίεση να επεξεργαστούν και να διαστρεβλώσουν την πραγματική τους εικόνα ώστε να συμμορφωθούν σε ένα «τέλειο» πρότυπο που δεν μπορεί να επιτευχθεί στην πραγματική ζωή. Η Dove θέλει να αναδείξει αυτό το ζήτημα και να βοηθήσει παρέχοντας τα εργαλεία στους γονείς για να βοηθήσουν τους νέους να περιηγηθούν στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης με θετικό τρόπο».

Η έρευνα στην Ελλάδα σχετικά με την ταινία

Τα φίλτρα των Κοινωνικών Μέσων και οι εφαρμογές επεξεργασίας εικόνας έχουν αλλάξει δραματικά τον τρόπο με τον οποίο τα κορίτσια μπορούν να είναι δημιουργικά με το περιεχόμενο που αναρτούν, επιτρέποντάς τους να πειραματιστούν με την αυτοέκφραση. Παρόλα αυτά, όταν τα κορίτσια προσπαθούν να ανταποκριθούν σε μη ρεαλιστικά πρότυπα που δεν μπορούν να επιτευχθούν στην πραγματική ζωή, υπάρχει κίνδυνος να διαστρεβλωθεί ο τρόπος με τον οποίο φαίνονται πραγματικά δημιουργώντας επιβλαβή αντίκτυπο στην αυτοεκτίμηση τους.

Η έρευνα του Dove Self Esteem Project αποκαλύπτει την έκταση του ζητήματος και στην Ελλάδα.

Ο νέος Οδηγός Αυτοπεποίθησης από το Dove Self Esteem Project

Το Dove Self-Esteem Project σε συνεργασία με το Centre of Appearance Research του University of West England, κορυφαίο παγκοσμίως ερευνητικό κέντρο, δημιούργησαν τον Οδηγό Αυτοπεποίθησης. Πρόκειται για ένα ειδικό διαδικτυακό εργαλείο που δίνει τη δυνατότητα στους γονείς να βοηθήσουν τα παιδιά να αντιμετωπίσουν τις πιέσεις σχετικά με την εμφάνιση και τον κόσμο γύρω τους.

Ο Οδηγός Αυτοπεποίθησης είναι πλέον διαθέσιμος (εδώ) και στην Ελλάδα και έχει ως στόχο να βοηθήσει τους ενήλικες:

  • Να κατανοήσουν τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι νέοι στο διαδίκτυο,
  • Να ενθαρρύνουν τη συζήτηση,
  • Να παράσχουν συμβουλές στους νέους για το πώς να κάνουν τα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης ένα υγιές μέρος στο οποίο μπορούν να απολαμβάνουν την δημιουργικότητά τους αντιλαμβανόμενοι και διαχωρίζοντας τις “καλογυαλισμένες στιγμές από τις ζωές ανθρώπων”.

Ο Οδηγός Αυτοπεποίθησης είναι μέρος της αποστολής του Dove Self Esteem Project να βοηθήσει 250 εκατομμύρια παιδιά με εκπαίδευση αυτοεκτίμησης μέχρι το 2030, καθιστώντας το τον μεγαλύτερο πάροχο εκπαίδευσης αυτοεκτίμησης και αυτοπεποίθησης σώματος στον κόσμο.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΟ DOVE SELF ESTEEM PROJECT

Η Dove έχει μια μακροχρόνια δέσμευση ,να δημιουργήσει έναν κόσμο όπου η ομορφιά είναι πηγή εμπιστοσύνης και όχι άγχους. Το Dove Self-Esteem Project (2004) βοηθά την επόμενη γενιά να αναπτύξει μια θετική σχέση με τον τρόπο που φαίνονται, ώστε να μην συγκρατούνται από ανησυχίες και άγχος που σχετίζονται με την εμφάνιση και να μπορούν να αξιοποιήσουν πλήρως τις δυνατότητές τους. Μέχρι στιγμής, είμαστε η επιλογή 69 εκατομμυρίων νέων σε 150 χώρες. Και μέχρι το 2030, θα έχουμε βοηθήσει 250 εκατομμύρια μέσω των εκπαιδευτικών μας προγραμμάτων, καθιστώντας το Dove Self-Esteem Project τον μεγαλύτερο πάροχο εκπαίδευσης εμπιστοσύνης του σώματος στον κόσμο. https://www.dove.com/uk/dove-self-esteem-project.html