Τα social media έχουν μπει για τα καλά στις ζωές μας, με την καθημερινότητά μας να κατακλύζεται από φωτογραφίες και βίντεο με ειδήσεις, εντυπωσιακά τοπία, προσωπικές στιγμές, ακόμη και στιγμές άλλων προσώπων, που δε γνωρίζουν καν ότι γίνονται «θέαμα» μέσω κάποιου άλλου λογαριασμού.
Πόσες φορές έχεις σηκώσει αυθόρμητα το κινητό σου, έχεις απαθανατίσει κάτι που σου φάνηκε αστείο ή “cool” και το δημοσίευσες χωρίς δεύτερη σκέψη; Χωρίς να σκεφτείς πόσα άτομα που δε γνωρίζεις — και ίσως δε θα γνωρίσεις ποτέ — βλέπουν το περιέχομενο σου, τον προσωπικό σου χώρο, τα παιδιά σου.
Η Διεθνής Ημέρα Διαδικτύου είναι μια καλή αφορμή για να σκεφτούμε αν προστατεύουμε όσο χρειάζεται εμάς και τους γύρω μας (ειδικά τα παιδιά) από τους κινδύνους του διαδικτύου. Και η καμπάνια της Telekom για την προστασία των ψηφιακών δικαιωμάτων είναι μια σημαντική αφύπνιση που μοιράστηκε η COSMOTE και το μυαλό μου μάλλον θα επαναφέρει από εδώ και πέρα κάθε φορά που θα πηγαίνω να «ποστάρω» ασυνείδητα μια φωτογραφία στους προσωπικούς μου λογαριασμούς… Τί είναι λοιπόν το «ShareWithCare»;
ShareWithCare: Η viral καμπάνια της Telekom για την ανάρτηση παιδικών φωτογραφιών
Ήταν 29 Οκτωβρίου 1969, όταν για πρώτη φορά αποστέλλεται μέσω διαδικτύου ένα μήνυμα με μόλις δύο γράμματα -LO, ανολοκλήρωτη προσπάθεια αποστολής του LOGIN-, αλλάζοντας για πάντα την επικοινωνία. Σήμερα, 55 χρόνια μετά, η COSMOTE, γιορτάζει αυτήν την ημέρα-ορόσημο και ως μέλος του Ομίλου Telekom, μοιράζεται την κοινωνική καμπάνια «ShareWithCare», με τη δέσμευση να συνεχίσει να προωθεί την ψηφιακή ασφάλεια.
Το βίντεο που πρέπει όλοι οι χρήστες του διαδικτύου να δουν, είτε είναι γονείς είτε όχι… είναι μια γροθιά στο στομάχι, εστιάζοντας στους κινδύνους που κρύβει το «sharenting», δηλαδή η δημόσια κοινοποίηση εικόνων και πληροφοριών παιδιών από τους γονείς τους, στα social media.
Πρωταγωνίστρια της ιστορίας, η 9χρονη Ella, οι γονείς της οποίας μοιράζονται με τους ακολούθους τους στιγμές από τη ζωή της, αγνοώντας το πώς αυτό μπορεί να επηρεάσει το μέλλον της.
Έτσι, με τη βοήθεια τεχνητής νοημοσύνης, οι γονείς της έρχονται αντιμέτωποι με την ενήλικη εκδοχή της μόλις 9χρονης Ella. Η «ενήλικη Ella» απευθύνεται στους γονείς της, ζητώντας τους να περιορίσουν την ψηφιακή έκθεσή της, προειδοποιώντας τους για τους κινδύνους και τις διαστάσεις που μπορεί να πάρει μια απλή δημοσίευση των παιδικών φωτογραφιών της.
Οι αριθμοί αποτυπώνουν το μείζον ζήτημα της ιδιωτικότητας, καθώς το 75% των γονιών μοιράζεται και δημοσιεύει φωτογραφίες και videos των παιδιών του στα social media, ενώ οι 8 από τους 10 ακολούθους, τους είναι εντελώς άγνωστοι.
Το δραματοποιημένο deepfake βίντεο της Telekom «Χωρίς συναίνεση -Ένα μήνυμα από την Ella», που μοιράστηκε η COSMOTE με το κοινό της, έχει ως στόχο να υπογραμμίσει την ανάγκη για αυξημένη ψηφιακή εγρήγορση και ασφάλεια, καλώντας τους γονείς να προστατεύσουν τα προσωπικά δεδομένα των παιδιών τους, αποφεύγοντας δημοσιεύσεις που ενδέχεται να εκθέσουν την ταυτότητά τους και να προκαλέσουν μελλοντικά προβλήματα ασφάλειας και εκμετάλλευσης.