Σάββατο, 16 Νοεμβρίου 2019 | Όροι χρήσης | Επικοινωνία

Πώς θα καταλάβετε αν κάποιος κάνει σκέψεις για αυτοκτονία; Όλα τα σημάδια!

Έτσι θα μπορείς να βοηθήσεις τον άνθρωπο που παρουσιάζει αυτοκτονικές τάσεις!

Πώς θα καταλάβετε αν κάποιος κάνει σκέψεις για αυτοκτονία; Όλα τα σημάδια!
ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ 26.03.2019 13:16

Το να είναι κανείς σε θέση να αναγνωρίσει αυτά τα σημάδια τάσης προς αυτοκτονία είναι σημαντικό, αφού αποτελεί ουσιαστικά τον μόνο τρόπο για να βοηθήσει το άτομο που έχει πρόβλημα.

Αν κάποιος δικός σας άνθρωπος εμφανίζει αυτά τα συμπτώματα, το πρώτο που πρέπει να κάνετε είναι να επικοινωνήσετε με κάποιον ειδικό ή κάποια υπηρεσία και να ενημερώσετε σχετικά με την κατάσταση που έχετε παρατηρήσει. Μην επιχειρήσετε να λύσετε το “πρόβλημα” εσείς, επειδή υπάρχει σοβαρή πιθανότητα να έχετε ανεπιθύμητα αποτελέσματα. Διαβάστε παρακάτω...


Παράγοντες κινδύνου
Οι παράγοντες κινδύνου για αυτοκτονία διαφέρουν ανάλογα με την ηλικία, το φύλο και άλλους παράγοντες. Πάνω από το 90% των ανθρώπων που πεθαίνουν από αυτοκτονία έχουν κλινική κατάθλιψη ή άλλη ψυχική διαταραχή. Πολλές φορές, οι άνθρωποι που πεθαίνουν από αυτοκτονία έχουν πρόβλημα κατάχρησης αλκοόλ ή άλλων ουσιών. Συχνά έχουν αυτό το πρόβλημα σε συνδυασμό με άλλες ψυχικές διαταραχές.

Ανεπιθύμητα ή τραυματικά γεγονότα στην ζωή τους, σε συνδυασμό με άλλους παράγοντες κινδύνου, όπως η κλινική κατάθλιψη, μπορεί να τους οδηγήσουν σε σκέψεις αυτοκτονίας.

Άλλοι παράγοντες κινδύνου για αυτοκτονία περιλαμβάνουν:
Μία ή περισσότερες προηγούμενες απόπειρες αυτοκτονίας
Οικογενειακό ιστορικό ψυχικής διαταραχής ή κατάχρηση ουσιών
Οικογενειακό ιστορικό αυτοκτονίας
Οικογενειακή βία
Σωματική ή σεξουαλική κακοποίηση
Η ύπαρξη όπλων μέσα στο σπίτι
Χρόνια σωματική ασθένεια, συμπεριλαμβανομένου του χρόνιου πόνου
Φυλάκιση
Έκθεση στην αυτοκτονική συμπεριφορά τρίτων


Υπάρχουν προειδοποιητικά σημάδια αυτοκτονίας;
Τα προειδοποιητικά σημάδια ότι κάποιος μπορεί να σκέφτεται ή να σχεδιάζει να αυτοκτονήσει περιλαμβάνουν:

Μιλούν πολύ συχνά ή σκέφτονται/αναλογίζονται διαρκώς τον θάνατο
Κλινική κατάθλιψη (βαθιά θλίψη, απώλεια ενδιαφέροντος, προβλήματα στον ύπνο και το φαγητό) η οποία χειροτερεύει
Το να έχουν μια “τελευταία επιθυμία/ευχή”, ή το να προκαλούν την μοίρα τους κάνοντας άκρως επικίνδυνα πράγματα που θα μπορούσαν να οδηγήσουν στον θάνατο (γρήγορη οδήγηση, παραβίαση ερυθρού σηματοδότη κλπ)
Χάνει το ενδιαφέρον για πράγματα και πρόσωπα που αγαπούσε/νοιαζόταν
Κάνει σχόλια ότι είναι απελπισμένος/η, αβοήθητος/η, ή άχρηστος/η
Βάζει στην σειρά τις “εκκρεμότητες” στην ζωή του/της (πχ προσπαθεί να ξεδιαλύνει παρεξηγήσεις του παρελθόντος, αλλάζει την διαθήκη του/της κλπ)
Λέει πράγματα όπως “θα ήταν καλύτερα αν δεν ήμουν εδώ” ή “θέλω να φύγω”
Έχει πολύ απότομες μεταπτώσεις στην διάθεσή του/της από το να είναι πολύ λυπημένος/η στον να είναι πολύ ήρεμος/η ή να εμφανίζεται ξαφνικά πολύ ευτυχισμένος/η
Μιλάει για το ενδεχόμενο αυτοκτονίας ή τρόπου να σκοτωθεί
Επισκέπτεται ή καλεί στο τηλέφωνο γνωστούς, οικογένεια και φίλους απλά για να εκφράσει κάποιες σκέψεις που δεν έχει εκφράσει στο παρελθόν ή για να τους πει “αντίο”.


ΠΡΟΣΟΧΗ: Αν κάποιος δικός σας άνθρωπος παρουσιάζει οποιοδήποτε από τα παραπάνω σημάδια, ή αν έχει επιχειρήσει έστω και μία φορά στο παρελθόν να αυτοκτονήσει, τότε πρέπει να ανησυχήσετε και να δράσετε άμεσα.
Σύμφωνα με το Αμερικανικό Ίδρυμα για την Πρόληψης της Αυτοκτονίας, το 20% έως 50% των ανθρώπων που αυτοκτονούν έχουν κάνει στο παρελθόν απόπειρα αυτοκτονίας.

Πως θα καταλάβεις αν ο σύντροφός σου έχει κατάθλιψη!

Κατάθλιψη: Βοήθησε τους ανθρώπους που αγαπάς! Τι να ΜΗΝ πεις σε κάποιον που πάσχει από τη νόσο!

Είναι γεγονός ότι η κατάθλιψη έχει χτυπήσει την πόρτα πολλών ανθρώπων στις μέρες μας και ενδέχεται κάποιοι από αυτούς να βρίσκονται στον στενό μας κύκλο.

Η ψυχολογία των ατόμων αυτών είναι εξαιρετικά ευαίσθητη, σε σημείο που να οδηγούνται σε αυτοκαταστροφικές συμπεριφορές, και γι'αυτό είναι πολύ σημαντικό να ξέρουμε πως να διαχειριστούμε μία κουβέντα μαζί τους. Ακολουθεί μια λίστα με τα πράγματα που πρέπει και δεν πρέπει να πεις σε κάποιον που πάσχει από κατάθλιψη.

Αν θες να βοηθήσεις κάποιον που πάσχει από κατάθλιψη ΜΗΝ πεις τα παρακάτω πράγματα:

"Απλώς χρειάζεσαι να σε δει περισσότερο ο ήλιος! Βγες για τρέξιμο! Διώξε τις άσχημες σκέψεις!"

Δεν διαφωνούμε πως η άσκηση, ο ήλιος και το καλό φαγητό δεν συμβάλλουν στη διατήρηση μιας καλής ψυχολογίας, αλλά με το να του προτείνουμε να κάνει αυτά τα πράγματα σαν να είναι μια "μαγική θεραπεία", χάνουμε όλο το νόημα. Το άτομο δεν κάνει απλώς άσχημες σκέψεις αλλά νιώθει σαν να "πνίγεται". Και χρειάζεται κάτι παραπάνω από συμβουλές "υγείας" και "καλής ζωής" για να το ξεπεράσει αυτό.


"Η κατάθλιψη δεν ισχύει. Είναι όλα στο μυαλό σου. Κι εγώ στεναχωριέμαι καμιά φορά, ξέρεις."

Με το να υποστηρίζεις ότι η κατάθλιψη είναι κάτι που μπορεί να φύγει στο δευτερόλεπτο και μάλιστα πως δεν υφίσταται καν, είναι σαν να υποτιμάς τη νοημοσύνη και τα συναισθήματα αυτού που έχεις απέναντί σου. Αν μπορούσε να τη "διώξει" τόσο εύκολα θα το είχε ήδη κάνει.

"Υπάρχουν άλλοι που περνάνε πολύ χειρότερα. Πρέπει να νιώθεις τυχερός. Η ζωή σου κυλάει μια χαρά σε σχέση με άλλους."

Ναι το να σκεφτόμαστε πως υπάρχουν και χειρότερα υποτίθεται πως θα έπρεπε να είναι ένας τρόπος που μας κάνει να νιώθουμε καλύτερα για την κατάστασή μας. Στην περίπτωση του καταθλιπτικού ατόμου όμως, η συμβουλή αυτή του δημιουργεί περισσότερο ενοχές παρά ανακούφιση.

Όντως, όσοι πάσχουν από κατάθλιψη γνωρίζουν τα καλά πράγματα που υπάρχουν στη ζωή τους, όμως ο εγκέφαλός τους δυσκολεύεται να τους παρακινήσει να νιώσουν ευγνωμοσύνη για αυτά. Επομένως, τι είναι αυτό που θέλουν να ακούσουν όσοι πάσχουν από αυτή τη νόσο;

Να τι πρέπει να πείτε για να βοηθήσετε:

"Σ'αγαπώ. Είμαι εδώ για σένα."

Είναι πολύ εύκολο να μισείς τον εαυτό σου όταν πάσχεις από κατάθλιψη, καθώς νιώθεις πως δεν υπάρχει καμία ελπίδα να νιώσεις ξανά χαρούμενος. Οπότε, το να γνωρίζεις πως υπάρχει κάποιος που σε νοιάζεται και είναι εκεί για σένα είναι σίγουρα κάτι που κάνει την κατάσταση πολύ πιο ανώδυνη.

"Πώς μπορώ να βοηθήσω;"

Όσοι πάσχουν από τη νόσο της κατάθλιψης έχουν την αίσθηση πως έχουν να κουβαλήσουν στους ώμους τους ένα ασήκωτο φορτίο. Άρα το να προσφερθεί κάποιος να βοηθήσει σε αυτό είναι για το άτομο μια ανακούφιση καθώς δε νιώθει μόνος του σε όλο αυτό.

"Είσαι σημαντικός για μένα."

Όταν παλεύεις με το τέρας της κατάθλιψης αισθάνεσαι πως δεν προσφέρεις τίποτα στον κόσμο και η ύπαρξή σου δεν έχει καμία απολύτως σημασία. Έτσι, το να γνωρίζεις πως είσαι σημαντικός ακόμα και για ένα άτομο προσφέρει μια ευχαρίστηση μέσα σε όλη την απόγνωση.

Γι'αυτό μην ξεχνάτε να θυμίζετε στους τριγύρω σας που νιώθουν αυτό το βάρος της κατάθλιψης πως κατανοείτε την κατάστασή τους και είστε εκεί για ό,τι χρειαστούν!

Διαβάστε περισσότερα θέματα ψυχολογίας στο Youweekly.gr!

Share