Δευτέρα, 21 Οκτωβρίου 2019 | Όροι χρήσης | Επικοινωνία

Το πρώτο πράγμα που πρέπει να κάνεις όταν, ψυχολογικά, δε νιώθεις καλά

Για να ξέρεις πως να το αντιμετωπίσεις...

Το πρώτο πράγμα που πρέπει να κάνεις όταν, ψυχολογικά, δε νιώθεις καλά
ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ 29.07.2019 16:24

Όταν έχουμε κακή διάθεση, πρέπει να κάνουμε ή να σκεφτόμαστε μόνο θετικά πράγματα για να αισθανθούμε καλύτερα. Σωστά; Λάθος.

Ας είμαστε ρεαλιστές. Δεν είναι όλες οι μέρες ίδιες. Και οι άνθρωποι δεν μπορούμε να ξυπνάμε, να δουλεύουμε, να υπάρχουμε με το ίδιο κέφι και ενέργεια.

Η διάθεση μας μπορεί να αλλάξει ανά πάσα στιγμή από ένα κακό ξύπνημα, κάτι που μόλις ακούσαμε, είδαμε, βιώσαμε ή μια ανάμνηση που ανασύραμε από το «σκληρό μας δίσκο».

Είναι αυτό ευχάριστο; Όχι. Είναι μεμπτό ή κάτι για το οποίο πρέπει να ντρεπόμαστε; Ούτε. Είναι λογικό. Παρόλα αυτά, δε φαίνεται να το αντιμετωπίζουμε ως τέτοιο.

Έτσι, όταν δεν αισθανόμαστε χαρούμενοι, ενστικτωδώς προσπαθούμε να διώξουμε τα άσχημα vibes, συναισθήματα και σκέψεις και να τα αντικαταστήσουμε με πιο θετικά ώστε να ανέβουμε πιο δυναμικά και αισιόδοξα το βουνό που λέγεται «οικογένεια, δουλειά, υποχεώσεις».

Είναι αυτό πάντα εφικτό; Ξεκάθαρα, όχι.

Σύμφωνα με τον Mo Gawdat, συγγραφέα του βιβλίου Solve for Happy, αυτός ίσως είναι ένας από τους πιο αναποτελεσματικούς τρόπουςνα νιώσουμε καλά. Για την ακρίβεια, αυτό που έχουμε περισσότερη ανάγκη εκείνη τη στιγμή είναι να κάνουμε ακριβώς το αντίθετο. Να τα αποδεχτούμε.

«Όταν κάτι ή κάποιος γίνεται πυροδοτεί την απελευθέρωση αρνητικών συναισθημάτων, ας τα αναγνωρίσουμε και ας τα αγκαλιάσουμε», υποστηρίζει. Μάλιστα συγκρίνει αυτή τη διαδικασία με τον πόνο που μπορεί να νιώσουμε κάποια στιγμή στο στομάχι και προσπαθούμε να σκεφτούμε τι μπορεί να φάγαμε και τελικά να μας πείραξε.

«Προσπαθήστε να ανακαλύψετε το λόγο που δεν αισθάνεστε καλά», δηλώνει ο Gawdat «Ακόμα κι αν δεν τον βρείτε ώστε να καταφέρετε να "διορθώσετε την κατάσταση" αναγνωρίστε το συναίσθημα και πείτε στον εαυτό σας "Δεν αισθάνομαι καλά"».

Μπορεί όλο αυτό να σας φαίνεται περίεργο, αμήχανο, ίσως και εκνευριστικό, αλλά υπάρχει πρόσφατη έρευνα που επιβεβαιώνει τα λεγόμενα του αιγύπτιου συγγραφέα.

Μελέτη που δημοσιεύτηκε στο τεύχος Αυγούστου Journal of Experimental Psychology υποστηρίζει πως για μερικούς, το κλειδί για να αγγίξουν τηνευτυχία είναι η ικανότητα να αισθάνονται κακόκεφοι μερικές φορές.

Στην έρευνα συμμετείχαν 2.300 φοιτητές από τις Ηνωμένες Πολιτείες, τη Βραζιλία και την Κίνα, οι οποίοι κλήθηκαν να απαντήσουν στις εξής ερωτήσεις: Ποια συναισθήματα θα ήθελαν να νιώθουν περισσότερο ή λιγότερο και ποια αισθάνονται όντως. Εκείνοι που δήλωσαν ότι είναι περισσότερο ικανοποιημένοι από τη ζωή και νιώθουν λιγότερα αρνητικά συναισθήματα, τελικά αποδείχτηκαν εκέινοι που ένιωθαν οποιδήποτε συναίσθημα έμοιαζε σωστό κάποια δεδομένη στιγμή, ακόμα κι αν αυτό ήταν αρνητικό.

«Η επιθυμία να είμαστε χαρούμενοι και ευδιάθετοι όλη την ώρα δεν είναι και τόσο ρεαλιστική», τονίζει η επικεφαλής της έρευνας και καθηγήτρια ψυχολογίας στο εβραικό πανεπιστήμιο της Ιερουσαλήμ, Maya Tamir.

«Το να μη θέλουμε να νιώθουμε λύπη, θυμό, φόβο, επίσης δεν είναι ρεαλιστικό». Αν μπορούσαμε να δεχόμαστε, ακόμα και να καλωσορίζουμε κάθε συναίσθημα που έρχεται στην επιφάνεια, ακόμα και τα πιο δυσάρεστα, θα ήταν πολύ πιο πιθανό και εύκολο να αισθανθούμε, τελικά, πιο πλήρεις και ευτυχισμένοι».

Συμπερασματικά, κακό δεν είναι να μην είσαι καλά, κακό είναι να κάνεις τα πάντα για να διώξεις αυτό το συναίσθημα. Την επόμενη φορά, λοιπόν, προσπαθήστε -έστω και σαν άσκηση- να το αναγνωρίσετε, να βρείτε τι σας το προκαλεί και να το αποδεχτείτε. Ίσως να είναι ο πιο σύντομος και αποτελεσματικός τρόπος για να το ξεφορτωθείτε.

Κατάθλιψη: Αυτά είναι τα 9 συμπτώματα στο σώμα και στον ύπνο!

Οι 4+1 καλύτεροι τρόποι για να ξεγελάσετε τις κακές σκέψεις!

Σας έχει τύχει να μη μπορείτε να κοιμηθείτε επειδή μια επίμονη κακή σκέψη έχει κολλήσει στο μυαλό σας;

Σας έχει τύχει να σκέφτεστε ξανά και ξανά το ίδιο πράγμα, τον ίδιο διάλογο που κάνατε με κάποιον, ή να «παίζετε» διαρκώς στο μυαλό σας τι θα έπρεπε να είχατε πει ή να κάνει σε μία συγκεκριμένη περίπτωση που σας στεναχώρησε στο παρελθόν;

Οι επίμονες κακές ιδέες έχουν την τάση να σκαλώνουν στο μυαλό, να μας παραλύουν και να μας κάνουν να ‘κολλάμε’, να σκεφτόμαστε αρνητικά και να νιώθουμε στρες, άγχος, στεναχώρια και λύπη. Έτσι όμως δεν προχωράμε μπροστά στη ζωή μας και χάνουμε την ευτυχία αλλά και τη χαρά της στιγμής.

Πώς μπορούμε να σταματήσουμε τις αρνητικές σκέψεις από το να τρυπώνουν στο μυαλό μας και να μας τυραννάνε;

Καλλιεργήστε Ενσυνειδητότητα (Mindfulness)

Η ενσυνειδητότητα είναι η ικανότητα του ανθρώπου να επικεντρώσει την προσοχή του στο εδώ-και-τώρα χωρίς άλλους περισπασμούς. Σχετίζεται με την ικανότητα συγκέντρωσης σε αυτό που κάνουμε, χωρίς να μπαίνουμε στον αυτόματο πιλότο και να κάνουμε πράγματα χωρίς να το καταλάβουμε. Για παράδειγμα, όταν τρώμε ποπκορν βλέποντας μια ταινία και ξαφνικά ανακαλύπτουε ότι μας τελείωσαν χωρίς να το καταλάβουμε, τα έχουμε φάει αφηρημένα, μπουκώνοντας το στόμα μας αλλά χωρίς να συνειδητοποιούμε τι κάνουμε. Έτσι όμως χάνουμε τη χαρά της στιγμής. Αντίστοιχα, μπορεί κάποιος να είναι σε μια ωραία παραλία, παράσταση, ή οτιδήποτε και αντί να απολαμβάνει την εμπειρία να σκέφτεται κάτι αρνητικό που τον απασχολεί.

Για να καλλιεργήσετε ενσυνειδητότητα μάθετε να κάνετε πιο αργά και να επικεντρώνεστε σε αυτό που κάνετε. Για παράδειγμα, αν αποφασίσετε να μαγειρέψετε, παρατηρήστε τα χρώματα και τα αρώματα των λαχανικών, επικεντρωθείτε στο να τα κόψετε προσεκτικά και να ‘ζήσετε’ την εμπειρία σαν να είναι κάτι πρωτόγνωρο και απολαυστικό. Με αυτό τον τρόπο θα αδειάσετε το μυαλό σας από άλλες σκέψεις και θα ηρεμήσετε.

Καταγραφή σε Ημερολόγιο

Αν οι κακές σκέψεις δε λένε να φύγουν και τριγυρνάνε στο μυαλό σας δημιουργώντας σας στρες, δοκιμάστε να τις καταγράψετε. Κάντε λίστες με τα πράγματα που σας ανησυχούν, γράψτε στο ημερολόγιο εκτενώς τι σας ζορίζει και για ποιο λόγο. Στη συνέχεια, αναζητήστε λύσεις ή τρόπους διαχείρισης της κατάστασης και καταγράψτε τους. Όταν κανείς εκφράζει τις αρνητικές και άσχημες σκέψεις του γραπτά και τις βλέπει απέναντί του, τότε φαίνεται ότι μειώνεται η σημασία τους και ‘ξεφουσκώνουν’. Αφήστε που η καταγραφή πιθανών λύσεων σας προσφέρει τη θετική αίσθηση ότι έχετε τον έλεγχο της ζωής σας.

Διαλογισμός

Οι έρευνες δείχνουν ότι ο διαλογισμός αποτελεί το καλύτερο αντίδοτο στο στρες, το άγχος και τις επίμονες κακές σκέψεις που βρίσκονται στη ρίζα τους. Ο διαλογισμός στόχο έχει να βοηθήσει το άτομο να αδειάσει το νου του από σκέψεις και να βρει ένα εσωτερικό σημείο γαλήνης. Ένας εύκολος τρόπος να διαλογιστεί κανείς είναι απλώς να κλείσει τα μάτια του και να επικεντρωθεί στην παρατήρηση της αναπνοής του.

Κατευθύνετε την Προσοχή σας σε Κάτι Όμορφο

Κάθε φορά που κάνουμε αρνητικές σκέψεις και σκεφτόμαστε απαισιόδοξα, το μυαλό μας αδειάζει από κάθε τι θετικό και όμορφο. Ένας τρόπος για να σταματήσετε τη ροή των αρνητικών σχέσεων είναι να επικεντρωθείτε σε κάτι όμορφο. Στρέψτε την προσοχή σας σε μία ωραία εικόνα ή φωτογραφία, επιλέξτε ένα χόμπι ή δραστηριότητα που σας ευχαριστεί και αφιερώστε σε αυτά λίγο χρόνο καθημερινά.

Άσκηση

Η φυσική άσκηση είναι ένας εύκολος και γρήγορος τρόπος για να απαλλαγείτε από τις αρνητικές σας σκέψεις. Δοκιμάστε να περπατήσετε παρέα με ένα φιλικό σας πρόσωπο, να γραφτείτε στο γυμναστήριο και να κάνετε γιόγκα, πιλάτες ή γυμναστική ομαδικά. Με αυτό τον τρόπο θα αυξηθούν οι ενδορφίνες, οι ορμόνες της ευτυχίας, θα μειωθεί η κορτιζόλη, η ορμόνη του στρες και θα φτιάξει η διάθεση και η αυτοπεποίθησή σας.

Η άσκηση έχει και ένα ακόμα τεράστιο όφελος, πέρα από την ψυχική ηρεμία και καλή διάθεση: επιμηκύνουν τη ζωή των τελομερών (προστατευτικός μηχανισμός που βρίσκεται στην άκρη των χρωμοσωμάτων και προωθούν την σταθερότητα του DNA μας), καθυστερώντας έτσι τη γήρανση και την ασθένεια.

Δείτε επίσης στο Υouweekly.gr:

ΚΑΝΕ ΤΟ ΤΕΣΤ: Πόσο καλά τα έχεις βρει με τον εαυτό σου;

Κάντε το τεστ: Πόσο κινδυνεύετε από κατάθλιψη;

Διαβάστε περισσότερα θέματα ψυχολογίας στο Youweekly.gr!

Share