Μεγαλώνει η λίστα με τα "απαγορευτικά" προϊόντα στα σούπερ μάρκετ

Η ακρίβεια έχει προκαλέσει "σάλο"

Αρθρογράφος: Youweekly Team
Youweekly Team
Συντακτική Ομάδα
Μεγαλώνει η λίστα με τα

Οι καταναλωτές μειώνουν τις αγορές τους στα σούπερ μάρκετ εξαιτίας της ακρίβειας και την ίδια στιγμή αναζητούν φθηνότερα προϊόντα για να τα βγάλουν πέρα. Μετά το Πάσχα, τα σούπερ μάρκετ πραγματοποιούν αλλαγές, ωστόσο κατά τη διάρκεια αυτού την προτίμηση του κόσμου κέρδισε ο ΑΒ.

Τα απαγορευτικά προϊόντα στα σούπερ μάρκετ σύμφωνα με μετρήσεις

Το πρώτο τρίμηνο εφέτος, οι πωλήσεις στην αγορά του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων (καταστήματα τροφίμων άνω των 100 τ.μ., Ηπειρωτική Ελλάδα & Κρήτη, εξαιρούμενων των Νησιών) σημείωσαν πτώση σε αξία κατά 1,4% σε σύγκριση με την αντίστοιχη περυσινή χρονική περίοδο, παρά τις αυξήσεις τιμών που πέρασαν στα ράφια των σούπερ μάρκετ όλο αυτό το διάστημα.

Η αρνητική τάση κατά το πρώτο τρίμηνο, σύμφωνα με την εταιρεία μετρήσεων NielsenIQ, οδηγείται από τα ταχυκίνητα καταναλωτικά προϊόντα (FMCGs) στο σύνολό τους, ενώ οι μεγάλες κατηγορίες των φρέσκων, αλλά και των bazaar προϊόντων παρουσιάζουν αρκετά πιο συγκρατημένες τάσεις, στο -0,3% και +0,8% αντίστοιχα.

Όσον αφορά στις επιμέρους κατηγορίες των ταχυκίνητων καταναλωτικών προϊόντων (FMCG), τα τρόφιμα και ποτά σημειώνουν πιο μετριοπαθή αρνητική τάση, στο -1,2%, κυρίως λόγω των τροφίμων, καθώς τα ποτά και κυρίως τα αλκοολούχα, κινούνται σημαντικά πιο αρνητικά.

Επιπλέον, οι κατηγορίες που αφορούν στα προϊόντα προσωπικής περιποίησης, καθώς και τα προϊόντα οικιακής χρήσης παρουσιάζουν μείωση στις πωλήσεις τους σε αξία σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2021 κατά -3,5% και -4,8% αντίστοιχα, καθώς συνεχίζεται η εκλογίκευση της κατανάλωσής τους, έπειτα από την εκτίναξη που είχαν σημειώσει, πολλές από αυτές, την περίοδο της πανδημίας.

Η ακρίβεια μικραίνει το καλάθι

Σύμφωνα με την NielsenIQ, αν αποδομηθεί η αρνητική τάση, που παρουσιάζουν τα FMCGs στο σύνολό τους, σε όγκο πωλήσεων και μέση μεταβολή των τιμών, διαπιστώνεται μια αύξηση των τιμών, με ταυτόχρονη μείωση της ζήτησης.

Η μείωση αυτή πέρα από την εκλογίκευση της κατανάλωσης πιθανότατα οφείλεται και στην προσπάθεια των καταναλωτών να μειώσουν τις δαπάνες που πραγματοποιούν στα σούπερ μάρκετ, καθώς ο ευρύτερος πληθωρισμός και οι μεγάλες αυξήσεις τιμών, που έχουν σημειωθεί σε άλλες κατηγορίες προϊόντων και υπηρεσιών, όπως είναι η ενέργεια, τα καύσιμα κτλ., φαίνεται να έχουν μειώσει σε ένα βαθμό την αγοραστική δύναμη των καταναλωτών, ακόμη και για τις βασικές κατηγορίες των FMCGs.

9 στους 10 ανησυχούν για την αύξηση των τιμών

Την ίδια στιγμή ο καταναλωτής προβληματίζεται για τις τιμές, καθώς νιώθει περισσότερο από ποτέ ότι ακολουθούν ανοδική πορεία, με μια ξεκάθαρη αύξηση στο ποσοστό αυτών που το αναφέρουν (από 72% στο 92%) στην ετήσια έρευνα των Shopper Trends της NielsenIQ.

Στροφή στην ιδιωτική ετικέτα

Ενδεικτικό του παραπάνω είναι επιπλέον το γεγονός ότι η πορεία του μεριδίου των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας έχει πλέον αντιστραφεί φτάνοντας το πρώτο τρίμηνο του 2022 το 14,2% (εξαιρουμένου του Discount καναλιού), μια αυξητική τάση που ξεκίνησε από τα μέσα του 2021 και έπειτα, οπότε και ξεκίνησαν να παρουσιάζονται γενικότερες πληθωριστικές τάσεις στην αγορά.

Αυτό συμβαίνει παρά το γεγονός ότι έχει περαιτέρω ενισχυθεί η προωθητική ένταση για τα Branded προϊόντα, η οποία έχει φτάσει στο 64,6%, σε μια προσπάθεια συγκράτησης των τιμών τόσο από τους προμηθευτές όσο και από τις διαφορετικές λιανεμπορικές αλυσίδες, στο πλαίσιο του πολύ ανταγωνιστικού περιβάλλοντος, στο οποίο κινούνται.

Έφαγαν πρόστιμο 647.000 ευρώ γιατί... - Τραγικές ώρες για τα Lidl

Πριν από λίγες ημέρες έγινε γνωστό πως επιβλήθηκε το υψηλότερο διοικητικό πρόστιμο που έχει επιβληθεί ποτέ σε γνωστή αλυσίδα σούπερ μάρκετ στην Ελλάδα, για αισχροκέρδεια.

Το πρόστιμο το οποίο ανέρχεται σε 647.000 ευρώ, επιβλήθηκε στα Lidl με απόφαση του υπουργού Ανάπτυξης Άδωνι Γεωργιάδη καθώς κατά τη διάρκεια ελέγχου που διενήργησαν ελεγκτές της ΔΙΜΕΑ διαπιστώθηκε ότι πωλούσε με μεγαλύτερο μεικτό περιθώριο κέρδους κατά παράβαση του άρθρου 21 (παρ. 4β) της από 20/3/2020 Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου (ΦΕΚ Α’ 68) «Κατεπείγοντα μέτρα για την αντιμετώπιση των συνεπειών του κινδύνου διασποράς του κορωνοϊού Covid-19, τη στήριξη της κοινωνίας και της επιχειρηματικότητας και τη διασφάλιση της ομαλής λειτουργίας της αγοράς και της δημόσιας διοίκησης».

Να σημειωθεί ότι το υπουργείο Ανάπτυξης δεν έδωσε στη δημοσιότητα το όνομα της αλυσίδας, η οποία σύμφωνα με πληροφορίες του politica.gr είναι η Lidl. Η αλυσίδα έχει το δικαίωμα να προσβάλει δικαστικά το διοικητικό πρόστιμο.

Μιλώντας στον Ρ/Σ «Παραπολιτικά» 90.1 FΜ, ο κ. Γεωργιάδης σημείωσε πως πρόκειται για «το μεγαλύτερο πρόστιμο που έχει μπει ποτέ για αισχροκέρδεια σε αλυσίδα σούπερ – μάρκετ».

Lidl πρόστιμο

Ερωτηθείς σε ποια προϊόντα αισχροκερδούσε το συγκεκριμένο σούπερ μάρκετ, απάντησε: Πιάσαμε σε μια σειρά προϊόντα τα οποία αφορούν κυρίως ήδη διατροφής να έχει ξεπεράσει το περιθώριο κέρδους της 1ης Σεπτεμβρίου του 2021. Βάση του νόμου όλο το ποσό που εισέπραξε επιπλέον η αλυσίδα επί το διπλάσιο μπαίνει ως πρόστιμο.

Δεν δίνουμε στη δημοσιότητα το όνομα της επιχείρησης γιατί έχει δικαίωμα η αλυσίδα να προσβάλει δικαστικά ένα διοικητικό πρόστιμο. Εγώ δεν θα ήθελα να έχω κάνει μια βλάβη σε μια εταιρεία πολύ μεγάλη αν και εφόσον στο τέλος το δικαστήριο τη δικαιώσει. Η Ελλάδα παραμένει μια δυτικού τύπου δημοκρατία και όλες οι αποφάσεις της διοικήσεως υπόκεινται σε δικαστικό έλεγχο.

Βέβαια δεν σας κρύβω ότι τριβελίζει στο κεφάλι μου ότι αν δω ότι κάποιοι υποτροπιάζουν να πάμε στη Βουλή και να ζητήσουμε την έγκριση των άλλων κομμάτων να έχουμε το δικαίωμα να ανακοινώνουμε τα ονόματα. Δεν θέλω να καταστρέψω καμία αλυσίδα ούτε να κάνω ζημιά σε κανέναν, θέλω όμως να είναι σαφές προς τον κόσμο ότι το υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων και εγώ προσωπικά είμαστε από πάνω και σύμμαχοί τους, για να μην τους κλέψει κανένας τώρα.

Ο υπουργός Ανάπτυξης πρόσθεσε πως «τα πρόστιμα αυτά όλα εισπράττονται γιατί μετά πας στο δικαστήριο και το αμφισβητείς αφού το έχεις πληρώσει. Το μήνυμα που θέλω να στείλω και είναι απολύτως σαφές είναι ότι τη διάταξη για την αισχροκέρδεια δεν την ψηφίσαμε για λόγους επικοινωνιακούς, για να λέμε ότι έχουμε διάταξη, την ψηφίσαμε για να κάνουμε ελέγχους.

Κάνουμε ελέγχους, βάζουμε πρόστιμα όπως το σημερινό (σ.σ. χθεσινό) που νομίζω είναι δηλωτικό των προθέσεών μας και τις επόμενες μέρες θα μπουν και πολλά σε πρατήρια όπου κάνουμε ελέγχους».