Ράνια Σχίζα: «Τι μισθό θα διεκδικήσεις αν...» - Η εξομολόγηση της ηθοποιού για τα προβλήματα που αντιμετωπίζει

Τι συνέβη;

Γεωργία Θεοδωρίδου
Youweekly Editor
(NDPPHOTO)
(NDPPHOTO)

Η Ράνια Σχίζα έδωσε μια εφ' όλης της ύλης συνέντευξη. Η γνωστή ηθοποιός, που πρόσφατα βρέθηκε ενόπιων του δικαστηρίου (δείτε εδώ τον λόγο) μίλησε για την επαγγελματική και προσωπική της ζωή.

Πιο συγκεκριμένα, με αφορμή τον επιτυχημένο μονόλογο, «Η μάνα αυτουνού» που παρουσιάζει για δεύτερη χρονιά στον Πολυχώρο Vault, αναφέρθηκε στο πιο σημαντικό ζήτημα που έχει δημιουργηθεί με τις δραματικές σχολές και το Προεδρικό Διάταγμα.

Οι δηλώσεις της Ράνιας Τζίμα για τον νέο προεδρικό διάταγμα

Γιατί «χτυπιέται» τόσο πολύ ο κλάδος των καλλιτεχνών τα τελευταία χρόνια;

Υπάρχουν πολλοί λόγοι που δικαιολογούν όλο αυτό που συμβαίνει. Πρώτον, πιθανά συμφέροντα. Δεύτερον, η τέχνη ενεργοποιεί τον άνθρωπο, το μυαλό και το συναίσθημα. Τον κάνει σκεπτόμενο και δεν μπορούν να τον χειραγωγήσουν εύκολα. Όλη αυτή η ελευθερία, λοιπόν, δεν αρέσει.

Ενοχλεί πολύ. Ακόμη ότι δεν γνωρίζεις, δεν πιστεύεις και δεν έχεις τη συναισθηματική ευφυΐα να το αντιληφθείς, το απαξιώνεις. Μόνο που, πέρα από την απαξίωση, υπάρχει και κάτι πολύ απτό. Τι μισθό θα διεκδικήσεις ως ανειδίκευτος εργάτης; Τι συλλογικές συμβάσεις θα υπογράψεις; Ποια μεταπτυχιακά για τους νέους ανθρώπους; Δεν υπάρχει καμία λογική… Και μέσα σε όλα αυτά, τα ελληνικά μίντια – πλην ελαχίστων εξαιρέσεων – δεν κάνουν καμία αναφορά.

Όταν συμβαίνουν τέτοια γεγονότα, μετανιώνετε που γίνατε ηθοποιός;

Σε καμία περίπτωση. Το θέμα δεν είναι να μετανιώνεις και να αποθαρρύνεις όσους κάνουν αυτό που θέλουν, αλλά να βρίσκεις τρόπο να αλλάξεις αυτό το καθεστώς. Οι άνθρωποι της τέχνης είμαστε εργάτες, αλλά ειδικευμένοι. Η τέχνη είναι δουλειά και έρωτας μαζί.

Πριν από λίγες μέρες να αναφέρουμε ότι και η Νατάσα Εξηνταβελώνη έκανε λόγο για το νέο προεδρικό διάταγμα, που έχει να κάνει με τον χώρο της υποκριτικής και πιο συγκεκριμένα με τα πτυχία των ηθοποιών.

«Πριν από τη δημιουργία ενός πανεπιστημίου παραστατικών τεχνών που εξήγγειλε η κυβέρνηση – και είμαστε σύμφωνοι νομίζω όλοι σε αυτό και αποτελεί αίτημα έτσι κι αλλιώς χρόνων -, ζητάμε να μην παρακάμπτει καμία κυβέρνηση με τα πτυχία μας, να μην εξισωθούν με δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και να γυρίσουμε στο καθεστώς τεχνολογικής εκπαίδευσης που ίσχυε μέχρι το 2003.

Αυτό το οποίο για μένα είναι το πιο σκανδαλώδες που συνέβη σε αυτή τη συνθήκη, είναι ότι κατά πρώτη φορά σε ένα ζήτημα που είναι χρόνων και δεν έχει δοθεί λύση στη διαβάθμιση των σπουδών μας, η κυβέρνηση προσπάθησε να δώσει κυριολεκτικά εν μια νυκτί. Χωρίς διαβουλεύσεις, χωρίς συζητήσεις με τον καλλιτεχνικό κόσμο.

Αυτό ήταν το πιο σκανδαλώδες, με αποτέλεσμα τη συσπείρωση και την αντίδραση, καθώς από την πρώτη καραντίνα μέχρι σήμερα μας αγνοεί η κυβέρνηση συστηματικά. Σε συνδυασμό με το γεγονός ότι η κινητοποίηση είναι τεράστια και δυστυχώς τα ΜΜΕ δεν έπαιζαν αυτή την πληροφορία στην έκταση που υπήρχε. Συν ότι τα ιδιωτικά κολέγια στα μηνύματα που μας έρχονται στο facebook ανοίγουν τμήματα παραστατικών τεχνών bachelor και master», είπε η ηθοποιός.

Η αναφορά της Νατάσας Εξηνταβελώνη για τα πτυχία των ηθοποιών