Εντάξει προφανώς κάνουμε πλάκα αν και στην Ελλάδα την χώρα που όλα μπορούν να συμβούν μη σας κάνει έκπληξη αν κάποια μέρα δούμε στο Ηρώδειο όντως να πετάνε και λουλούδια! Είχαμε την εντύπωση πως ακόμα και στα χειρότερα μας στην Ελλάδα υπάρχουν κάποια όρια! Φυσικά και το Ηρώδειο μπορεί να είναι για όλους τους μεγάλους ερμηνευτές και τους καλλιτέχνες. Αν όμως το Ηρώδειο καταντήσει να γίνει ένα μπουζουκομάγαζό όπως το έκανε ο Κωνσταντίνος Αργυρός (προς Θεού δεν φταίει το παιδί) τότε ζήτω που καήκαμε. Η Τζώρτζια Συρίχα γράφει μια ενδιαφέρουσα άποψη με γεγονότα….

Το Ηρώδειο έγινε μπουζούκια!

Η σκηνή του Ηρωδείου

Αν ζούσε ο Ηρώδης Αττικός και έβλεπε στο Ωδείο που έχτισε στην μνήμη της αγαπημένης συζύγου του Ρήγιλλας, τον Αργυρό να τραγουδάει “Ξημερώματα δίνεις δικαιώματα” και τους fan του από τις εξέδρες να κουνάνε μαντήλια και να ζητωκραυγάζουν, πως φαντάζεστε ότι θα αντιδρούσε; Θεωρώ ότι, ή που θα μας μπουγέλωνε, ή που θα ερχόταν στο τσακίρ κέφι και θα έριχνε ένα τσιφτετέλι… Ρέμος, Αργυρός, Βίσση, Ρουβάς, έδωσαν με δόξα και τιμή συναυλίες στο αρχαίο θέατρο, οι λαμπεροί επώνυμοι έβαλαν τα στρας και την παγιέτα τους και ξεσηκώθηκαν με τις επιτυχίες των καλλιτεχνών. Μεγάλα ντέρτια, γλέντια και βράδια αξημέρωτα. Ο ιερός χώρος που σου προκαλεί βλέποντάς τον σοκ και δέος, ξαφνικά, με νταούλια, ντέφια και μπουζούκια, χάνει την μαγεία του, πάει και το δέος και μας έμεινε το σοκ!

Τραγουδιστες στο Ηρώδειο
Κωνσταντίνος Αργυρός-Ευρυδίκη-Πέγκυ Ζήνα-Χρήστος Δάντης-Μελίνα Ασλανίδου-Πίτσα Παπαδοπούλου-Αντώνης Ρέμος

Σίγουρα τα μάρμαρα του Ηρωδείου, εάν είχαν φωνή θα φώναζαν “ωιμέ η συμφορά μας”. Πάντως αφού και ο μεγάλος μας μουσουργός Μίκης Θεοδωράκης όταν είχε γίνει χαμός ενόψει της ερμηνείας του «Άξιον Εστί» από τον Σάκη Ρουβά, είχε πει τότε ότι μια απαγόρευση είναι χειρότερη από μια κακή εκτέλεση και ότι το Ηρώδειο θα παραμείνει «ιερό» και δεν απειλείται”, εμείς τι να πούμε μετά; Ανοίξτε βρε τις πόρτες και ας αρχίσει και ο λουλουδοπόλεμος!

Η πρώτη σειρά στα μάρμαρα πρώτο τραπέζι πίστα… “Το Ηρώδειο έγινε μπουζούκια;” Το ερώτημα εάν ο χώρος του Ηρωδείου επιτρέπεται να “μεταμορφώνεται” σε νυχτερινό μαγαζί ή όχι έχει μείνει εδώ και πολλά χρόνια αναπάντητο. Το ΥΠΠΟ και το ΚΑΣ ακόμα δεν έχουν αποφασίσει τι πρέπει, τι δεν πρέπει, ωστόσο εμείς κάθε τόσο βλέπουμε ότι πληθαίνουν ολοένα και περισσότερο οι συναυλίες λαικών καλλιτεχνών που τώρα πια δικαιωματικά θα υπερηφανεύονται για τις εμφανίσεις τους αυτές και δικαίως ανεβάζοντας τον καλλιτεχνικό πήχη τους πλέον ψηλά θα σκέφτονται από μέσα τους:

“Αφού έκανα επιτυχία στο Ηρώδειο, τι να μου κάνει εμένα το live στο Fantasia;” Πότε εμφανίζεται ο Ρέμος στο Ηρώδειο και πότε ο Αργυρός; Θα σας γελάσω. Πάντως το πρόγραμμα του Ηρωδείου είναι πλήρες από συναυλίες και οσονούπω περιμένουμε και τις εμφανίσεις της Πάολας. Γιατί γελάτε; Δεν σας καταλαβαίνω… Ο Γιώργος Λιάνης που τον ρώτησαν σχετικά με αυτό την γνώμη του από την κάμερα της εκπομπής Breakfast@Star ήταν ξεκάθαρος ο άνθρωπος, να πέσουν τα τείχη του Ηρωδείου…. Φοβάμαι μη πέσουν και μας πλακώσουν αγαπημένε μας κ. Λιάνη!

Συγκεκριμένα ο δημοσιογράφος και συγγραφέας δήλωσε στην κάμερα του Πρωινού του Star: “Έχουν τραγουδήσει εκεί τραγουδιστές και τραγουδιστές. Γιατί όχι ο Αργυρός, γιατί όχι η Πάολα; Μόνο ο Σαββόπουλος; Κάποτε τα τραγούδια του Θεοδωράκη τα τραγουδούσαν μόνο πέντε τραγουδιστές, τώρα όλη η Ελλάδα. Δεν υπάρχουν πλέον ταμπού, να πέσουν τα τείχη! Είναι πολύ φυσιολογικό να εμφανίζονται λαικοί τραγουδιστές στο Ηρώδειο. Κάποτε στέρησαν το Ηρώδειο από την Ειρήνη Παπά. Επιτέλους, τι είναι το Ηρώδειο; Δεν είναι η Ακρόπολη, είναι ένα ρωμαικό κτίσμα”. Όπως το βλέπει κανείς!

Από τον Φράνκ Σινάτρα στον Αργυρό και από την Μαρία Κάλλας στην Βίσση…

“Ποιος θα μου το έλεγε ότι θα καθόμουνα πρώτη θέση στον Αργυρό στο Ηρώδειο και θα τον είχα μπροστά μου φάτσα κάρτα!” μου έλεγε μια κολλητή μου τις προάλλες που μόνο το νεφρό της δεν πούλησε για να πάρει το μαγικό χαρτάκι της εισόδου στα χέρια της που το είχε κλείσει μήνες πριν, για να είναι σε απόσταση αναπνοής από την Μαριάννα Λάτση, τον Παύλο, τον Νικόλαο και την γυναίκα του Αργυρού Αλεξάνδρα Νίκα. Να για κάτι τέτοιες δόξες και τιμές ζούμε και αναπνέουμε …

Η Μαριάννα Λάτση στο Ηρώδειο
Ηρώδειο-Συναυλία Κωνσταντίνου Αργυρού για το φιλανθρωπικό σωματείο AURORA

Μη σας πω τώρα ποιοι έχουν πατήσει τα μάρμαρα του Ηρωδείου, θα τσουτσουριάσετε. Πολλοί ήταν οι διάσημοι καλλιτέχνες και οι ξεχωριστές στιγμές που σημάδεψαν το ρωμαικό ωδείο- Από την Μαρία Κάλλας ως τον Φράνκ Σινάτρα και από την Μαργκότ Φοντέιν ως τον Μορίς Μπεζάρ, φτάσαμε σήμερα στις sold out εμφανίσεις των σταρ καλλιτεχνών του λαικού ρεπερτορίου που απέδειξαν ότι τελικά το Ηρώδειο μπορεί να γίνει εκτός από αρχαίο θέατρο και λαικός ναός της διασκέδασης.

Θυμάμαι κάποτε το όνειρο των μεγάλων ηθοποιών ήταν να παίξουν σε μια παράσταση στο Ηρώδειο και όποιος δεν το κατάφερνε, έφευγε με αυτό το μαράζι. Φαντάζεστε τι θα πάθαιναν εάν έβλεπαν τα χαμπέρια μας σήμερα; Θα έκαναν χαρακίρι…Ποια Πειραιώς και παραλιακή; Τώρα που ανοίξανε τα αρχαία θέατρα η πιάτσα της διασκέδασης μεταφέρθηκε αλλού. Άντε και στην Επίδαυρο βρε παιδιά! Γιατί όχι; Κάψτε τα όλα κάψτε τα βάλτε φωτιά και κάφτε τα…

Ο Βασίλειος Κωστέτσος που καυτηριάζει αρκετά συχνά την επικαιρότητα, μετά την συναυλία του Κωνσταντίνου Αργυρού ανέβασε ένα στόρι στον προσωπικό του λογαριασμό στο instagram όπου έγραφε: “Το ότι θα γινόταν το Ηρώδειο Principote Nammos και Barbarossa σαν τους Άραβες και Τούρκους το καλοκαίρι… να κουνάνε σαν τις τρελές μαντήλια στο τσακίρ κέφι υπό τον ήχο μπουζουκόβιων ασμάτων….!!!! ούτε μπορούσα να το φανταστώ!!!! Σε λίγο θα δούμε τις Καρυάτιδες σε τεχνητή νοημοσύνη να χορεύουν τσιφτετέλι !!!!! Προτείνω να βάλουν και φωτεινές επιγραφές με φωτό από τα σχήματα των καλλιτεχνών απέξω. Θέλουμε τα μπαλέτα Μπολσόι της Victoria Secret στο Ηρώδειο να δούμε μπουζούκια και κλασικά μπαλέτα μαζί “. Δεν είναι καθόλου κακή ιδέα Βασίλειε, θα το δούμε και αυτό!

By the way, ο σχεδιαστής έχει περάσει και αυτός από το Ηρώδειο το 2019 μαζί με την αδερφή του Πολυξένη Κωστέτσου που είχαν κάνει μια επίδειξη μόδας για να δείξουν μια πρωτοφανή για τα παγκόσμια δεδομένα καινοτομία: Την κολεξιόν της Άνοιξης και του Καλοκαιριού 2019, τη στιγμή που η παγκόσμια μόδα, είχε φτάσει μέχρι το Φθινόπωρο – Χειμώνα 2018- 19. Το ΚΑΣ ενώ είχε αρνηθεί κατ’ επανάληψη την παραχώρηση αρχαιολογικών χώρων τόσο για επιδείξεις μόδας όσο και για γυρίσματα, είχε αποφασίσει να επιλέξει ανάμεσα σε όλους τους υποψηφίους, τον Βασίλειο και την Πολυξένη Κωστέτσου.

Ηρώδειο “κομμένο” στα δυο! Οι παραστάσεις του συρμού και οι ποιοτικές

Υπάρχουν κανόνες για τις εμφανίσεις καλλιτεχνών στο Ηρώδειο; Και εάν ναι ποιοι είναι αυτοί; Ποιος μπορεί να εμφανίζεται με την ορχήστρα του; Μόνο οι θεωρούμενες ως ποιοτικές θεατρικές και μουσικές εκδηλώσεις ή υπάρχει χώρος και για πιο εμπορικά και λαϊκά θεάματα; Είναι λειτουργική η διαδικασία που υιοθετείται έως σήμερα ή επιβάλλονται αλλαγές; Για ποιο λόγο οι καλλιτέχνες επιδιώκουν έστω και μία εμφάνιση στο ρωμαϊκό ωδείο ακόμη κι αν στην καλύτερη περίπτωση χρειαστεί να χρησιμοποιήσουν ως «κερκόπορτα» μια διοργάνωση φιλανθρωπικού σκοπού ή στη χειρότερη να προβούν σε δημόσιες δηλώσεις διαμαρτυρίας μεταμφιεσμένες σε παράπονα, ώστε την επόμενη χρονιά να πετύχουν τον στόχο τους;Τα αιτήματα παραχώρησης του Ηρωδείου που κατατίθενται στο υπουργείο Πολιτισμού εξετάζονται αρχικά από 11μελή επιτροπή που ορίζεται επί τούτου και η οποία αποτελείται από υψηλόβαθμα στελέχη υπηρεσιών και φορέων του ΥΠΠΟ και από τους καλλιτεχνικούς διευθυντές της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, του Εθνικού Θεάτρου και του Ελληνικού Φεστιβάλ.

Η πρότασή τους κατατίθεται στη Διεύθυνση Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων, η οποία, αφού την εξετάσει και κατά περίπτωση ενδεχομένως εκφράσει άλλη άποψη, κάνει την εισήγησή της στα μέλη του ΚΑΣ. Μοιρασμένες είναι οι απόψεις γιατί άλλοι υποστηρίζουν ότι τα κριτήρια για την παραχώρηση των μνημείων πρέπει να είναι αμιγώς καλλιτεχνικά και στο Ηρώδειο πρέπει να πραγματοποιούνται παραστάσεις που να μην είναι του συρμού, να έχουν κάτι σπάνιο και οι συντελεστές τους να έχουν υπηρετήσει δουλειές που διακρίνονται για την ποιότητά τους. Και άλλοι υποστηρίζουν ότι οι υπέροχοι χώροι και τα ωραία τραγούδια δεν κινδυνεύουν από μη συμβατούς καλλιτέχνες.

Ο Μίλτος Πασχαλίδης όταν τον είχαν ρωτήσει για αυτό σε σχετικό άρθρο του in.gr είχε πει: «Θυμάμαι τη δήλωση του Μίκη Θεοδωράκη όταν είχε γίνει χαμός ενόψει της ερμηνείας του «Αξιον Εστί» από τον Σάκη Ρουβά. Είχε πει τότε ότι μια απαγόρευση είναι χειρότερη από μια κακή εκτέλεση. Το Ηρώδειο θα παραμείνει «ιερό», δεν απειλείται.Το περίεργο είναι ότι ενώ υπάρχει μια επιτροπή που περιλαμβάνει τρεις καλλιτεχνικούς διευθυντές μεγάλων φορέων αντιμετωπίζεται ως διακοσμητική», σχολιάζει ο τραγουδοποιός Μίλτος Πασχαλίδης.

Εγώ και οι παραβάτες του Ηρωδείου…

Επειδή βέβαια εδώ λέμε μόνο αλήθειες και δεν ευλογούμε κανενός τα γένια, θα σας πω και την δική μου εμπειρία που έζησα σχετικά πρόσφατα, όταν πήγα να δω την φαντασμαγορική παράσταση αφιέρωμα στον ελληνικό κινηματογράφο που ανέβασε ο Μάκης Δελαπόρτας. Μια μαγική, συγκινητική βραδιά που κράτησε περίπου 4 ώρες. Πριν πάω και για να είμαι τυπική σε όλα, διάβασα τους κανόνες του θεάτρου και τους ακολούθησα κατά γράμμα μέχρι το τέλος της βραδιάς. Φόρεσα αθλητικά παπούτσια, δεν κουβάλησα νερό, δεν έβγαλα κινητό για να μαγνητοσκοπήσω την παράσταση παρά μόνο στο φινάλε της, κάθισα στην θέση μου και δεν κουνήθηκα καθόλου. Όταν ξεκίνησε η παράσταση όμως ένιωσα κομματάκι γελοία, που δεν έκανα όλες τις παραβάσεις των κανονισμών του θεάτρου, ότι δηλαδή ακριβώς έκαναν οι δίπλα και οι παραδίπλα οι από κάτω και οι από πάνω…

Δελαπόρτας και Σαμπουντζάκη στο Ηρώδειο
Ηρώδειο-Φιλανθρωπική εκδήλωση ΤΑΣΕΗ «Το Ελληνικό Σινεμά Τραγουδά…» – Μάκης Δελαπόρτας-Ζωζώ Σαπουντζάκη

Εκείνοι ήταν πλήρως εξοπλισμένοι με πλαστικές σακούλες που τις είχαν κρύψει οι κυρίες στην τσάντα τους και είχαν μέσα, τα νερά τους, τα φυστίκια τους, όλα τα είδη ξηρών καρπών, ποπ κορν και μίνι συσκευασίες ουίσκι και νερού που άνοιγαν φάτσα φόρα την ώρα του μεγάλου γλεντιού και της καψούρας, ενώ το αυτί μου σε ανύποπτες στιγμές έπιανε και ένα κριτσικριτσι από κάποιον που μασούσε πασατέμπο. Με στεγνό και κορακιασμένο στόμα, έβλεπα τους γύρω μου να απολαμβάνουν την παράσταση και την βραδιά με όλα τα παρελκόμενα καίγοντας το πελεκούδι και τραγουδώντας το “Βρέχει φωτιά στην στράτα μου” που ερμήνευε ο Στέλιος Διονυσίου, ενώ εγώ αναζητούσα κάποιον γνωστό μπας και μου δανείσει νερό να βρέξω και εγώ το στόμα μου. Άσε το ηλεκτρονικό τσιγάρο!… Τεκές! Από παντού ξεπηδούσαν δαχτυλίδια καπνού των μερακλήδων θαμώνων που – δεν μπορώ να πω – φρόντιζαν να βάλουν τις γόπες στην σακούλα τουλάχιστον. Φωτογραφίες και βίντεο φουλ, όλη η διάρκεια της παράστασης καταγεγραμμένη στο κινητό με φλας ανοιχτό παρακαλώ…

Κατά τα άλλα όλα καλά, μαύρη πείνα, μαύρη δίψα πέρασα εγώ άντε και κάτι άλλοι που δεν παραβήκαμε τους κανόνες, αλλά τι να το κάνεις; Και κάτι που ξέχασα, οι πιο τακτικοί θαμώνες του Ηρωδείου που ήταν πιο υποψιασμένοι ότι θα φύγουν με λουμπάγκο στην πλάτη, είχαν προμηθευτεί μαξιλαράκια με πλάτη για να ακουμπάνε πίσω και για να μην κρυώνει ο πωπός τους… Φρόντισε άμα πας και εσύ να ακολουθήσεις κατά γράμμα τους κανόνες και θα δεις τι θα πάθεις.