Σε βίντεο ντοκουμέντο που εξασφάλισε το Star φαίνεται η πορεία της εμπορικής αμαξοστοιχίας πριν τη μοιραία σύγκρουση στα Τέμπη, που έχασαν την ζωή του 57 συνάνθρωποι μας και οι δικοί τους άνθρωποι αναγκάστηκαν να τους αποχωριστούν μια για πάντα – δείτε εδώ φωτογραφίες από τις κηδείες των θυμάτων.
Ακόμη, οι αρχές και οι αρμόδιοι φορείς ψάχνουν να βρουν μία απάντηση, στην πιο σημαντική ερώτηση που δεν είναι άλλη από το «γιατί;».
Οι σταθμάρχες, να υπενθυμίσουμε ότι ο ένας ρίχνει τις ευθύνες στον άλλον.
«Το σχόλιο που έχω να κάνω εγώ είναι ότι ο Π… πέρασε 31 τρένα και άφησε ένα τρένο, τον προαστιακό, να περάσει αυτός. Ανταλλάξαμε τηλεγραφήματα με τον Σ… Ξέρεις, δε μπορούσα να συννενοηθώ, άλλα αντ’ άλλων λέει αυτός αλλά λέμε κάτι άλλο θα έλεγε. Και πήρα τηλέφωνο τον Π… στο κινητό και του λέω: γιατί δεν κάθισες λίγο ακόμα;», δηλώνει ο Γεώργιος Ζήνδρος στην εκπομπή του ALPHA.
«Εγώ δε μπορώ να δώσω εντολή σε κανέναν. Εγώ τηλεφώνησα 22:45 στον Π… στο κινητό, εφόσον είχε φύγει. Και επειδή ήταν μέχρι τις 23:00 η βάρδια; Δεν του άφησε 10 τρένα, ένα τρένο του άφησε να βάλει μέσα, τον προαστιακό», προσθέτει ο κύριος Ζήνδρος για τη νύχτα της σφοδρής σύγκρουσης των δύο τρένων.
«Είναι πολύ δυσάρεστη η μετάθεση ευθυνών που υπάρχει σε πολλούς ανθρώπους που κατέχουν υπεύθυνες θέσεις. Υπάρχουν ευρύτερες ευθύνες, ποιοι τον τοποθέτησαν εκεί, ποιοι τον πιστοποίησαν», σχολιάζει ο Πρώην Ειδικός Σύμβουλος του ΟΣΕ, Γιώργος Ναθένας.
Το βίντεο ντοκουμέντο με το τρένο πριν σύγκρουση στα Τέμπη
Τα ηχητικά ντοκουμέντα από τον σταθμάρχη την ώρα της τραγωδίας στα Τέμπη
Στο φώς της δημοσιότητας και πιο συγκεκριμένα στο protothema.gr ήρθαν τα “μοιραία” ηχητικά ντοκουμέντα μεταξύ των τριών σταθμαρχών, λίγα λεπτά μετά το φονικό δυστύχημα στην κοιλάδα των Τέμπων μεταξύ δύο τρένων.
Ο σταθμάρχης, Βασίλης Σαμαράς εμφανιζόταν σίγουρος ότι είχε “κλειδώσει” το Intercity 62 στην γραμμή της ανόδου, ακόμα κι όταν πληροφορήθηκε από τον ρυθμιστή της κυκλοφορίας ότι η επιβατική αμαξοστοιχία είχε συγκρουστεί μετωπικά με την εμπορική στην περιοχή του Ευαγγελισμού, κοντά στα Τέμπη, μετά την κατάθεση του.
Λόγω της έλλειψης του συστήματος ηλεκτρονικής παρακολούθησης του σιδηροδρόμου, ο ρυθμιστής δεν έχει την δυνατότητα να παρακολουθεί τα τρένα ηλεκτρονικά καθώς κινούνται στο δίκτυο – και είναι υποχρεωμένος να δέχεται την ενημέρωση από τους σταθμάρχες.
Στις 23.05 της Τρίτης, την επομένη της Καθαράς Δευτέρας, η σταθμάρχης των Νέων Πόρων – του επόμενου σταθμού μετά τη Λάρισα – επικοινωνεί με τον Βασίλη Σαμαρά, ο οποίος ήταν από αρκετή ώρα πριν ο μοναδικός σταθμάρχης στον συγκεκριμένο σταθμό. Υπό φυσιολογικές συνθήκες, η αμαξοστοιχία Intercity 62 θα πλησίαζε στη Θεσσαλονίκη, αλλά ένα τεχνικό πρόβλημα την καθυστέρησε στον σταθμό του Παλαιοφάρσαλου.
Χωρίς τίποτε να προμηνύει την καταστροφή που θα ερχόταν λίγο αργότερα, ο Σαμαράς ενημερώνει την συνάδελφό του – που λίγο νωρίτερα του είχε πει ότι είχε αναχωρήσει από τους Νέους Πόρους η εμπορική αμαξοστοιχία – ότι εκείνη τη στιγμή «διώχνει το 62».
Στις 23.24 – τρία λεπτά μετά από τη φονική σύγκρουση των δύο τρένων, ο σταθμάρχης ενημερώνεται από την Αθήνα ότι υπάρχει πρόβλημα στο δίκτυο της ηλεκτροδότησης των τρένων – προφανώς ως αποτέλεσμα της τραγωδίας που μόλις είχε συντελεστεί.
Στις 23.27, ο ρυθμιστής επικοινωνεί και πάλι με τη Λάρισα για το πρόβλημα με την ηλεκτροδότηση, χωρίς να γνωρίζει το παραμικρό για την σύγκρουση των δύο τρένων.
Στις 23.41, ο ρυθμιστής κυκλοφορίας έχει ενημέρωση από την Πυροσβεστική ότι υπάρχει σύγκρουση δύο τρένων. Καλεί τον σταθμάρχη της Λάρισας, ο οποίος – όπως λέει στην αρχή της συνομιλίας έχει και αυτός ενημέρωση, αλλά προφανώς έχει μείνει στις δύο αρχικές εκδοχές, είτε ότι μία νταλίκα έπεσε πάνω στο τρένο από τον ανισόπεδο κόμβο, είτε ότι εκτροχιάστηκε η εμπορική αμαξοστοιχία. Τον ρωτά αν «έδιωξε» το τρένο από την άνοδο. Ο σταθμάρχης αναφωνεί «αμάν», ενώ ήδη γνωρίζει ότι υπάρχει δυστύχημα και διαβεβαιώνει ότι το τρένο έφυγε από την γραμμή της ανόδου.
Έξι λεπτά αργότερα, στις 23.47, ο ρυθμιστής κυκλοφορίας επικοινωνεί και πάλι με τον σταθμάρχη, του επισημαίνει ότι η σύγκρουση έχει γίνει στην περιοχή του Ευαγγελισμού και ρωτά και πάλι τον Σαμαρά από ποια γραμμή έδιωξε το Ιntercity. Εκείνος επιμένει ότι το είχε στην γραμμή της ανόδου, αλλά εμφανώς εκνευρισμένος για πρώτη φορά αρχίζει να λέει ότι εκείνη την ημέρα είχε πρόβλημα με τα κλειδιά.
Στις 23.57, ο ρυθμιστής ρωτά και πάλι τον σταθμάρχη από ποια γραμμή «έδιωξε» την επιβατική αμαξοστοιχία – και εκείνος αρχίζει να λέει ότι όλη την ημέρα είχε πρόβλημα με τα κλειδιά και τις αλλαγές, ενώ ήταν στη νυκτερινή βάρδια. Είναι προφανές ότι δεν ήθελε να αποδεχθεί το μοιραίο λάθος του, το οποίο οδήγησε το επιβατικό τρένο σε πορεία σύγκρουσης με την εμπορική αμαξοστοιχία.
Στις 00.06, η σταθμάρχης των Νέων Πόρων επικοινωνεί σοκαρισμένη με τον Σαμαρά και με οργή που ελάχιστα κρύβει τον ρωτά «γιατί» έγινε η σύγκρουση. «Δεν ξέρω, Ελένη, δεν ξέρω, ό,τι και να σου πω θα σου πω ψέμματα», απαντά εκείνος.
Στις 00.21, ο ρυθμιστής κυκλοφορίας επανέρχεται και ρωτά τον Σαμαρά: Εσένα άνοδο σου έδειχνε, σωστά; Ναι, απαντά ο σταθμάρχης…