Σας αφορά - Τι αλλάζει με τα σούπερ μάρκετ λόγω κορωνοϊού;

Δώστε μεγάλη προσοχή!

Αρθρογράφος: Youweekly Team
Youweekly Team
Συντακτική Ομάδα
Σας αφορά - Τι αλλάζει με τα σούπερ μάρκετ λόγω κορωνοϊού;

Με τη συνεχή εξάπλωση του κορωνοϊού, λαμβάνονται συνεχώς νέα μέτρα για τον περιορισμό του ιού, με την κυβέρνηση να ανακοινώνει πλέον αλλαγές και στη λειτουργία των σούπερ μάρκετ. Δώστε προσοχή στην παρακάτω εγκύκλιο γιατί σας αφορά!

Ερμηνευτική εγκύκλιο με την οποία επιβάλλονται περιορισμοί και υγιειονομικά μέτρα στα σούπερ μάρκετ και τις υπεραγορές, με σκοπό τον περιορισμό της εξάπλωσης του νέου κορωνοϊού, εξέδωσε το υπουργείο Ανάπτυξης. Την εγκύκλιο υπογράφει ο αρμόδιος υφυπ. Ανάπτυξης και Επενδύσεων κ. Νίκος Παπαθανάσης και αφορά τη λειτουργία των καταστημάτων από αύριο, 16 Μαρτίου.

Μπορεί ο κορωνοϊός να κρατάει τον κόσμο μέσα στο σπίτι, μία υπέροχη πρωτοβουλία ωστόσο θα λάβει χώρα απόψε στις 9! Δείτε εδώ τι θα συμβεί.

Αναλυτικά η εγκύκλιος ορίζει τα εξής:

1. α) Οι επιχειρήσεις των υπεραγορών τροφίμων με ευθύνη των διοικήσεών τους, διασφαλίζουν ότι η προσέλευση των καταναλωτών γίνεται, τηρώντας την αναλογία του ενός ατόμου ανά 10 τ.μ και με ελάχιστη απόσταση τα δύο (2) μέτρα μεταξύ τους.

β) Οι επιχειρήσεις, οφείλουν να αναπτύξουν μηχανισμούς ελέγχου στις εισόδους των καταστημάτων με φυσικά ή τεχνικά/ ψηφιακά μέσα προκειμένου να διασφαλιστεί ότι δεν θα παρατηρούνται φαινόμενα συνωστισμού και συμφόρησης στους χώρους στάθμευσης.

γ) Στις εισόδους των καταστημάτων, θα πρέπει να υπάρχει συσκευή με απολυμαντικό/αντισηπτικό ή ισοδύναμης δράσης προϊόν, προς ελεύθερη χρήση από τους καταναλωτές.

δ) Οι διοικήσεις των καταστημάτων φροντίζουν οι χώροι αυτών, να αερίζονται με τεχνικά ή φυσικά μέσα και σε τακτά χρονικά διαστήματα να απολυμαίνονται τα σημεία εναπόθεσης των προϊόντων, ταμειακών μηχανών, τερματικών σταθμών κλπ.

1. α) Ο ανεφοδιασμός των καταστημάτων γίνεται καθ’ όλη την διάρκεια του εικοσιτετράωρου. Οι επιχειρήσεις οφείλουν να διασφαλίζουν ότι οι περιβάλλοντες χώροι θα διατηρούνται καθαροί, θα απολυμαίνονται σε τακτά χρονικά διαστήματα και ότι θα παρέχονται στο προσωπικό εργασίας, οδηγίες για την τήρηση των κανόνων ορθών ατομικών και βιομηχανικών πρακτικών. Τα τμήματα ποιότητας των επιχειρήσεων οφείλουν να αναπτύξουν πρόγραμμα καθαριότητας και απολύμανσης των χώρων διέλευσης των καταναλωτών, των επιφανειών και των τεχνικών μέσων και να το αποστείλουν εντός δύο ημερών από την λήψη της παρούσας στην ηλεκτρονική διεύθυνση: gen-sec@gge.gr

2. β) Τα καταστήματα που η λειτουργία τους έχει ανασταλεί για προληπτικούς ή κατασταλτικούς λόγους που σχετίζονται με τον κορωνοϊό COVID-19, επαναλειτουργούν αποκλειστικά με την έκδοση σχετικής απόφασης του Υπουργού Ανάπτυξης και Επενδύσεων. Η απόφαση δύναται να εκδίδεται κατόπιν αιτήματος της επιχείρησης, το οποίο συνοδεύεται από: α) υπεύθυνη δήλωση του νόμιμου εκπροσώπου της περί απολύμανσης στο τελούν υπό αναστολή κατάστημα από ειδικά πιστοποιημένη για τον σκοπό αυτό εταιρεία και β) απόδειξη παροχής υπηρεσιών της ως άνω εταιρείας απολύμανσης. Το αίτημα επαναλειτουργίας και τα σχετικά έγγραφα αποστέλλονται στην ηλεκτρονική διεύθυνση: gen-sec@gge.gr

γ) Η αναστολή της λειτουργίας των κέντρων διανομής και ανεφοδιασμού των καταστημάτων που εμπορεύονται τρόφιμα και είδη πρώτης ανάγκης, των υπεραγορών (super market), για προληπτικούς ή κατασταλτικούς λόγους που σχετίζονται με τον κορωνοϊό COVID-19, αφορά μόνο τα τμήματα των εγκαταστάσεων της επιχείρησης, στα οποία εντοπίζεται κρούσμα της νόσου, και όχι το σύνολο της επιχείρησης αυτής.

δ) Οι επιχειρήσεις μπορούν να λειτουργούν όλα τα καταστήματα τους και τις Κυριακές, αποκλειστικά για την εκτέλεση παράδοσης αγαθών κατ’ οίκον (delivery) στους καταναλωτές, για παραγγελίες που έχουν πραγματοποιηθεί από ηλεκτρονικό κατάστημα τους.

ε) Επιτρέπεται η λειτουργία των υπεραγορών (super market)που βρίσκονται εντός των καταστημάτων λιανικού εμπορίου που λειτουργούν με συμφωνίες συνεργασίας τύπου «κατάστημα εντός καταστήματος» (shop-in-a-shop), σε εκπτωτικά καταστήματα (outlet), καθώς και σε εμπορικά κέντρα και σε εκπτωτικά χωριά που η λειτουργία τους έχει ανασταλεί, μόνον εφόσον διαθέτουν ανεξάρτητη εξωτερική είσοδο για τους καταναλωτές από το υπόλοιπο συγκρότημα. Οι επιχειρήσεις οφείλουν να διασφαλίσουν την καθαριότητα των κοινόχρηστων χώρων που οδηγούν στα καταστήματα.

Πέρα από τα σούπερ μάρκετ, νέα μέτρα ανακοινώθηκαν νωρίτερα και για τα φάρμακα

Στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως δημοσιεύτηκε νέα πράξη νομοθετικού περιεχομένου για τα μέτρα που λαμβάνονται προκειμένου να αντιμετωπιστεί η κρίση του κορωνοϊού. Επίταξη φαρμάκων και μέσων προστασίας αλλά και τι θα ισχύσει στα super market;

Στην επίταξη για χρονικό διάστημα έως έξι μήνες, κινητών, αναλώσιμων και μη, τα οποία ανήκουν σε ιδιώτες, φυσικά ή νομικά πρόσωπα, και εμπίπτουν στην έννοια του ειδικού νοσοκομειακού εξοπλισμού, των μέσων ατομικής προστασίας και των φαρμάκων θα μπορεί να προχωρήσει το κράτος, στην προσπάθεια προστασίας της δημόσιας υγείας και καταπολέμησης της διασποράς του κορωνοϊού COVID-19.

Αυτή η πρόβλεψη περιλαμβάνεται στην Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου που αναρτήθηκε στο Εθνικό Τυπογραφείο (14 Μαρτίου 2020, Αρ. Φύλλου 64). Συγκεκριμένα, όπως αναφέρεται, ειδικός νοσοκομειακός εξοπλισμός που εμπίπτει στη διαδικασία επίταξης, ενόψει της έκτακτης ανάγκης δημόσιας υγείας, είναι: αναπνευστήρες, κλίνες νοσηλείας, πάγιος εξοπλισμός κλινών, μόνιτορ παρακολούθησης ζωτικών ενδείξεων, κλειστά κυκλώματα αναρρόφησης και αναγκαία ιατροτεχνολογικά προϊόντα συνοδά προς τη λειτουργία αναπνευστήρων. Ως μέσα ατομικής προστασίας ορίζονται: μάσκες κάθε είδους, μέσα ατομικής προφύλαξης και υγειονομικός ρουχισμός.

Επίσης με κοινή απόφαση των υπουργών Οικονομικών και Υγείας προβλέπονται οι πιστώσεις για την αποζημίωση της χρήσης του προς επίταξη εξοπλισμού και για την εύλογη αποζημίωση των δικαιούχων ως προς τον αναλώσιμο εξοπλισμό. Η αποζημίωση οφείλεται για το χρονικό διάστημα της επίταξης και καταβάλλεται εφάπαξ μετά από τη λήξη της επίταξης ή ανά δίμηνο, αν η επίταξη παρατείνεται πέραν του διμήνου.

Οι επιτασσόμενες ποσότητες αναλώσιμων και μη κινητών πραγμάτων παραδίδονται και αναλαμβάνονται προς διάθεση στο υπουργείο Υγείας. Με απόφαση του γενικού γραμματέα Υπηρεσιών Υγείας κατανέμονται σε κάθε δημόσιο ή ιδιωτικό φορέα προς χρήση ή ανάλωση, συμπεριλαμβανομένων όλων των εποπτευόμενων φορέων του υπουργείου Υγείας, των διευθύνσεων Υγειονομικών Περιφερειών και των νοσοκομείων.

Καταγραφή αποθεμάτων

Στο μεταξύ όπως έγραψε νωρίτερα το ΑΠΕ-ΜΠΕ ξεκινάει άμεσα η καταγραφή για την επάρκεια των μέσων ατομικής προστασίας και προσωπικής υγιεινής. Οι επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στην αλυσίδα παραγωγής, εισαγωγής, εμπορίας, πώλησης, μεσιτείας, διακίνησης και διανομής φαρμακευτικών προϊόντων και μέσων ατομικής προστασίας και προσωπικής υγιεινής στην ελληνική επικράτεια, πρέπει να υποβάλλουν εντός προθεσμίας δύο ημερών στοιχεία αποθεμάτων σε χειρουργικές μάσκες, αντισηπτικά διαλύματα και αντισηπτικά μαντηλάκια.

Δηλαδή να γνωστοποιήσουν την ποσότητα των αποθεμάτων (σε τεμάχια για τις χειρουργικές μάσκες και τα αντισηπτικά μαντηλάκια και σε λίτρα για τα αντισηπτικά διαλύματα), την τοποθεσία αποθήκευσης των αποθεμάτων και, ιδίως, τη διεύθυνση και τον ταχυδρομικό κώδικα, τα στοιχεία επικοινωνίας της επιχείρησης και, ιδίως, την επωνυμία και τον διακριτικό τίτλο, την έδρα, τον αριθμό τηλεφώνου, τη διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, καθώς και τα ειδικότερα στοιχεία επικοινωνίας του νόμιμου εκπροσώπου της. Τα στοιχεία επικαιροποιούνται με δηλώσεις που υποβάλλονται εντός προθεσμίας τριών ημερών από την αρχική και κάθε επόμενη δήλωση.

Η δήλωση θα υποβάλλεται ηλεκτρονικά μέσω ειδικού συνδέσμου που βρίσκεται στον κεντρικό ιστότοπο του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων. Η πρόσβαση γίνεται μέσω των κωδικών πρόσβασης ΓΕΜΗ των υπόχρεων επιχειρήσεων.

Η μη υποβολή ή η υποβολή ανακριβούς δήλωσης επισύρει την αθροιστική επιβολή κυρώσεων ως εξής:
α) κατάσχεση των αναφερόμενων ειδών, στο μέτρο που δεν έχουν δηλωθεί ή έχουν δηλωθεί ανακριβώς και β) διοικητικό πρόστιμο ύψους από 1.000 ευρώ έως 100.000 ευρώ, ανάλογα με τη βαρύτητα της παράβασης.

Η γενική γραμματεία Εμπορίου και Προστασίας του Καταναλωτή του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων ορίζεται ως αρμόδια αρχή για τον έλεγχο συμμόρφωσης των υπόχρεων και τη συγκέντρωση και τον έλεγχο των υποβαλλόμενων στοιχείων.

Στις 12 σελίδες της ΠΝΠ περιλαμβάνονται:

η αναστολή για ένα μήνα των όσων ισχύουν για την τροφοδοσία σούπερ μάρκετ και λαϊκών αγορών
η ανακοίνωση των αποθεμάτων για χειρουργικές μάσκες, αντισηπτικά διαλύματα και αντισηπτικά μαντηλάκια από τις σχετικές επιχειρήσεις
η επίταξη με αποζημίωση μέχρι για έξι μήνες κινητών, αναλώσιμων και μη, τα οποία ανήκουν σε ιδιώτες, φυσικά ή νομικά πρόσωπα, και εμπίπτουν στην έννοια του ειδικού νοσοκομειακού εξοπλισμού, των μέσων ατομικής προστασίας και των φαρμάκων
πρόστιμο 5.000 ευρώ για τους ιδιοκτήτες επιχειρήσεων που θα παραβιάσουν τα μέτρα που έχουν ανακοινωθεί για τις επιχειρήσεις
η δυνατότητα έκτακτων προμηθείων για ανταλλακτικά σε ασθενοφόρα
προσλήψεις για ένα έτος σε πανεπιστημιακά και στρατιωτικά νοσοκομεία
η κατά παρέκκλιση λειτουργία την Κυριακή για διάστημα έως και έξι μήνες των επιχειρήσεων που έχουν ως αντικείμενο την παραγωγή, τη μεταφορά και τον εφοδιασμό τροφίμων, καυσίμων, φαρμάκων και παραϊατρικού υλικού προς καταστήματα/επιχειρήσεις πώλησης σχετικών ειδών
Επιπροσθέτως, θεσπίζεται ειδικός μηχανισμός στήριξης των εργαζομένων με σχέση εξαρτημένης εργασίας σε επιχειρήσεις-εργοδότες, των οποίων η λειτουργία έχει προσωρινά απαγορευθεί, λόγω των έκτακτων μέτρων αντιμετώπισης του κορωνοϊού COVID-19, συμπεριλαμβανομένων μέτρων οικονομικής στήριξης, αποζημίωσης ειδικού σκοπού, ασφαλιστικής κάλυψης, έκτακτων επιδομάτων και επιταγών κατάρτισης.

Πηγή: iefimerida.gr