«Αισθάνομαι μια προσωπική αγανάκτηση...» - ''Κόλαφος'' ο Νίκος Παρασκευόπουλος για τον Λιγνάδη

«Αυτό με ενοχλεί ανθρώπινα, δεν κάνω κριτική...»

Δάφνη Επιθυμιάδη
Youweekly Editor
«Αισθάνομαι μια προσωπική αγανάκτηση...» - ''Κόλαφος'' ο Νίκος Παρασκευόπουλος για τον Λιγνάδη

Η αποφυλάκιση του σκηνοθέτη Δημήτρη Λιγνάδη, παρά την καταδίκη του σε 12 χρόνια για δύο βιασμούς, προκάλεσε την αντίδραση πολλών ανθρώπων. Ο πρώην υπουργός Δικαιοσύνης του ΣΥΡΙΖΑ Νίκος Παρασκευόπουλος παραχώρησε πρόσφατα δηλώσεις στον Status FM και αναφέρθηκε στην υπόθεση του σκηνοθέτη Δημήτρη Λιγνάδη.

Οι δηλώσεις του πρώην υπουργού Δικαιοσύνης του ΣΥΡΙΖΑ Νίκου Παρασκευόπουλου για τον Λιγνάδη

Ο Ν. Παρασκευόπουλος εξήγησε τη νομική διάσταση της αναστολής εκτέλεσης της ποινής στην υπόθεση, που είχε ως αποτέλεσμα να είναι ελεύθερος ο Λιγνάδης μέχρι την εκδίκαση στο Εφετείο, που προκάλεσε αντιδράσεις.

«Καταρχήν, έχουμε νομοθεσία που προβλέπει τη δυνατότητα του δικαστηρίου να χορηγήσει αναστολή, εφόσον έχει ασκηθεί έφεση στην πρωτόδικη απόφαση. Αυτό προβλέπεται από την ποινική δικονομία. Σωστά προβλέπεται, προβλεπόταν ανέκαθεν», σημείωσε ο κ. Παρασκευόπουλος.

Όπως ανέφερε ο καθηγητής, σε μεγάλο βαθμό το θέμα πήρε διαστάσεις για δύο λόγους και εξήγησε χαρακτηριστικά: «Ο πρώτος ήταν ότι με την αναγγελία της αναστολής υπήρξαν κοινωνικές αντιδράσεις και ο δεύτερος ήταν διότι ξαφνικά με την πρώτη συνειδητοποίηση των αντιδράσεων, η ΕΡΤ ανέφερε ότι αυτό οφείλεται στον νόμο Παρασκευόπουλου και σε αυτό αντέδρασα και εγώ».

«Οι νόμοι γίνονται για όλους τους πολίτες και όχι για έναν», επισήμανε ο κ. Παρασκευόπουλος.

Ο καθηγητής Ποινικού Δικαίου και πρώην υπουργός Δικαιοσύνης ξεκαθάρισε, μιλώντας στον Status, ότι «ο πολίτης σε κάθε περίπτωση έχει το δικαίωμα να ασκεί κριτική, είναι η ελευθερία της έκφρασης».

Εξήγησε το νομικό σκέλος της υπόθεσης, σημειώνοντας παράλληλα ότι «δεν μπορώ να πω ότι η απόφαση είναι έξω από το γράμμα του νόμου, αλλά ο νόμος αφήνει μια εξουσία κρίσης στο δικαστήριο, μια ελευθερία κρίσης».

«Αισθάνομαι μια προσωπική αγανάκτηση για το γεγονός ότι ένας δράστης με πολύ βαριά ευθύνη κυκλοφορεί ελεύθερος την επόμενη μέρα της καταδίκης του, αλλά αυτό με ενοχλεί ανθρώπινα, δεν κάνω κριτική στη Δικαιοσύνη», υπογράμμισε.

Ο κ. Παρασκευόπουλος τόνισε ακόμη, με αφορμή τις μακρόχρονες καθυστερήσεις μέχρι να φτάσει μια υπόθεση στο Εφετείο, ότι για να έχουμε ταχύτερη δικαιοσύνη θα πρέπει ο προϋπολογισμός του κράτους να ρίξει περισσότερα κονδύλια.

Η ανακοίνωση του ΔΣΑ

Ο Δικηγορικός Σύλλογος της Αθήνας με αφορμή τις σφοδρές αντιδράσεις για την υπόθεση του Δημήτρη Λιγνάδη, έκανε ψήφισμα όπου καταδικάζει «οποιαδήποτε προσπάθεια επηρεασμού της δικαστικής κρίσης σε υποθέσεις που βρίσκονται σε εξέλιξη είναι καταδικαστέα, ιδίως όταν προέρχεται από πρόσωπα με θεσμικό ρόλο».

Ο Δικηγορικός Σύλλογος της Αθήνας επισημαίνει ταυτόχρονα, σχετικά με την υπόθεση Δημήτρη Λιγνάδη, πως ο κατηγορούμενος, θεωρείται αθώος μέχρι την έκδοση «αμετάκλητης καταδικαστικής δικαστικής απόφασης και η βασική αυτή αρχή δεν πρέπει να κάμπτεται από οποιονδήποτε και για οποιοδήποτε λόγο».

Την ίδια στιγμή τονίζει ότι οι «δικαστικές αποφάσεις προφανώς και επιδέχονται κριτικής, η οποία όμως δεν μπορεί να καταλήγει σε συλλήβδην απαξίωση της δικαιοδοτικής λειτουργίας».

Το ΔΣ του ΔΣΑ, με αφορμή τις δημόσιες τοποθετήσεις και αντιδράσεις, που εκδηλώνονται μετά τις πρόσφατες ποινικές υποθέσεις που απασχόλησαν και απασχολούν την ελληνική κοινωνία, εξέδωσε την ακόλουθη ανακοίνωση:

1. Το ΔΣ του ΔΣΑ θεωρεί εύλογο και αναμενόμενο το αυξημένο ενδιαφέρον της κοινής γνώμης για την εξέλιξη υποθέσεων με ειδεχθή εγκλήματα και ιδίως όταν αυτά διαπράττονται κατά ανηλίκων καθώς επίσης και την έκφραση γνώμης και κριτικής από τους πολίτες.

2. Κορωνίδα του ευρωπαϊκού νομικού πολιτισμού, στο πεδίο του ποινικού δικαίου, αποτελεί το τεκμήριο αθωότητας του κατηγορουμένου. Ο κατηγορούμενος θεωρείται αθώος μέχρι την έκδοση αμετάκλητης καταδικαστικής δικαστικής απόφασης και η βασική αυτή αρχή δεν πρέπει να κάμπτεται από οποιονδήποτε και για οποιοδήποτε λόγο.

3. Σε μία δημοκρατική και ευνομούμενη Πολιτεία, η Δικαιοσύνη απονέμεται από τα Δικαστήρια, σύμφωνα με τους θεσμοθετημένους ουσιαστικούς και δικονομικούς κανόνες, οι οποίοι πρέπει να εφαρμόζονται έναντι όλων, χωρίς καμία διάκριση. Οποιαδήποτε προσπάθεια επηρεασμού της δικαστικής κρίσης σε υποθέσεις που βρίσκονται σε εξέλιξη είναι καταδικαστέα, ιδίως όταν προέρχεται από πρόσωπα με θεσμικό ρόλο.

4. Το κοινό περί δικαίου αίσθημα, όπως γίνεται υποκειμενικά αντιληπτό, δεν μπορεί να προδικάζει το αποτέλεσμα της δικαστικής κρίσης, πέραν της κείμενης νομιμότητας, ούτε δικαιολογείται να υποκινεί φαινόμενα ποινικού λαϊκισμού, όπως, δυστυχώς, έχουμε διαπιστώσει, κατ’ επανάληψη, από τις σχετικές κυβερνητικές νομοθετικές πρωτοβουλίες.

5. Οι δικαστικές αποφάσεις προφανώς και επιδέχονται κριτικής, η οποία όμως δεν μπορεί να καταλήγει σε συλλήβδην απαξίωση της δικαιοδοτικής λειτουργίας.

6. Η διάταξη του άρθρου 497 παρ. 8 ΚΠΔ, όπως ισχύει μέχρι σήμερα μετά την τελευταία τροποποίησή της με το Ν. 3904/2010, κινείται σε σωστή κατεύθυνση και η εφαρμογή της εναπόκειται αποκλειστικά στην κυριαρχική κρίση του δικαστηρίου. Σημειώνεται ότι τη δυνατότητα αυτή αποστερήθηκαν τα δικαστήρια για ήσσονος ποινικά αδικήματα μετά την πρόσφατη τροποποίηση της παρ. 6 του άρθρου 187 ΠΚ.

7. Εχέγγυο ασφάλειας της δικαστικής κρίσης αποτελεί ο έλεγχος της υπόθεσης από πλείονες βαθμούς δικαιοδοσίας.