"Άγχος του μενού": Γιατί το παθαίνουμε όταν παραγγέλνουμε σε ένα εστιατόριο;

Η ταλαιπωρία του να διαλέξεις ένα πιάτο εξηγείται ψυχολογικά

Λίτσα Αναστασάκη
Fashion Editor
instagram
instagram

Πριν κατηγορήσεις το ζώδιό σου, αν είσαι Ζυγός, ειδικά, για όλες εκείνες τις φορές που βρέθηκες σε ένα εστιατόριο και διαβάζοντας το μενού, τα ονόματα των πιάτων άρχισαν να μπερδεύονται και κατέληξες να λες: «Θα πάρω ό,τι ο διπλανός μου» χωρίς να έχεις την παραμικρή ιδέα για το τι είχε μόλις παραγγείλει, σκέψου ότι κι άλλοι στη θέση του το νιώθουν, αφού ονομάζεται "άγχος μενού" και εξηγείται ψυχολογικά.

Στην πραγματικότητα πρόκειται για μια δυσκολία που έχει από κοινού, κυρίως, η Generation Z και πολύ συχνά παρεμποδίζει την επιθυμία μας να φάμε ένα ωραίο πιάτο έξω σε ένα εστιατόριο. Υπάρχουν πολλοί συνδυασμοί ανησυχιών, που διασταυρώνονται εκείνη τη στιγμή και δημιουργούν όλη αυτήν τη θολούρα και τη σύγχυση στο κεφάλι μας, που μας κάνει να ενεργούμε ενστικτωδώς και που μεταφράζεται στο να παίρνουμε το ίδιο πιάτο με έναν φίλο ή να επιλέγουμε κάτι εντελώς τυχαία, πιθανώς το τελευταίο.

Τι είναι το "άγχος του μενού"

Η ενόχληση ενεργοποιείται τη στιγμή που ξεκινάτε να περιηγείστε στο μενού σε ένα εστιατόριο και μεταφράζεται σε ένα είδος άγχους σχετικά με το μενού. Στην πραγματικότητα, όλοι φαίνεται να υποφέρουν λίγο από το άγχος του μενού, αλλά τα σημαντικά δεδομένα προέρχονται κυρίως από τη γενιά Z (ηλικίας από 18 έως 24 ετών), από την οποία, σύμφωνα με έρευνα, τουλάχιστον το 86% λέει ότι υποφέρει από αυτό τακτικά.


Το πιο προβληματικό κομμάτι, μάλιστα, σύμφωνα με αυτούς, είναι όταν χρειαστεί να επικοινωνήσουν με τον σερβιτόρο, κάτι που συχνά επιλύουν ζητώντας από τους άλλους στο τραπέζι να κάνουν την παραγγελία τους.

Γιατί επηρεάζει ιδιαίτερα τη Gen Z;

Ο λόγος που αυτό το "άγχος του μενού" επηρεάζει ιδιαίτερα τη γενιά Z οφείλεται σίγουρα στην αβεβαιότητα για το μέλλον, που ανησυχεί τους νέους σε συνδυασμό με το γεγονός ότι αμείβονται όλο και λιγότερο. Το φαγητό έξω έχει γίνει πλέον πολυτέλεια, την οποία δεν μπορούν όλοι να αντέξουν οικονομικά.

Το 40% των νέων δηλώνουν μάλιστα ότι θα προτιμούσαν να μην βγουν έξω για φαγητό εάν πρώτα δεν τους δινόταν η ευκαιρία να δουν το μενού και κυρίως να ρίξουν μια ματιά στις τιμές.

Έπειτα έχουμε όλο και πιο συγκεκριμένες γεύσεις και προτιμήσεις, δίαιτες που πρέπει να ακολουθήσουμε, περιορισμούς τροφίμων, οπότε υπάρχει και η ανησυχία να μην βρούμε τίποτα της αρεσκείας μας στη λίστα με τα πιάτα. Τέλος, το να παραγγείλετε ένα πιάτο που δεν σας αρέσει και να το μετανιώσετε μετά στην πληρωμή του λογαριασμού είναι ίσως μια από τις πιο απογοητευτικές καταστάσεις που μπορούμε να ζήσουμε.

Πώς θα το λύσεις

Για να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα, πριν κάνετε κράτηση στο εστιατόριο, βοηθά να διαβάσετε τις κριτικές που άφησαν οι πελάτες στην Google και να κοιτάξετε πολύ προσεκτικά τις φωτογραφίες των πιάτων, έχοντας κατά νου πόσο κοστίζουν (συχνά ανάμεσα στις φωτογραφίες υπάρχει αυτή στην οποία εμφανίζεται το μενού).

Από τις φωτογραφίες μπορείτε επίσης να καταλάβετε αν στο εν λόγω εστιατόριο υπάρχει η επιλογή να σκανάρετε ένα barcode και να παραγγείλετε στο τραπέζι, παραβλέποντας το πρόβλημα της επαφής με τον σερβιτόρο. Δεν είναι ιδανικό, το ξέρω, αλλά τουλάχιστον μας επιτρέπει να ζήσουμε χωρίς ανησυχία αυτήν τη μαγική στιγμή που βρισκόμαστε στο τραπέζι παρέα με φίλους και μιλάμε, κουτσομπολεύουμε ή φλερτάρουμε χωρίς να σκεφτόμαστε τι θα βάλουμε στο πιάτο μας.